- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
196

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Andet Kapitel. Kirkelige Historiebilleder og Enkeltfigurer - § 108. Martyrer og Helgener. Helgenglorien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196
Kors, af nviß Arme altßaa kun de tre viser sig omkring
Hovedet, en vertikal og1 to horizontale («Korsglorie», Fig. Ild).
Stundom forsvinder i Korsglorien Kredsen, saa kun de tre
Korsarme staar tilbage (Fig. 77 a). Om Moses’ to Straaler er
allerede talt (§ 97). Omgiver Glorien en Haand, betegner
denne Gud Fader (Fig. 77 c). I den tidligere Middelalder fore
kommer Glorien ogsaa omkring verdslige Høiheders som Kei
86168 og Kongers Hoved.
I NenaiBBanoen optrskder Glorien otte Bom en let I^vBrinA, der
BVLever trit over den lielliF6B Hoved — ved ?roslBtillin^er BeeB
den i forkortning.
78, Bt. U»lv»r<l.
Oslos Segl.
Indbyrdes skilles de hel
liges Billeder fra hverandre
ved HMlp at Attributer,
der tor Martyrernes Vedkom
mende hentes sædvanlig fra
det Instrument, hvormed de
har lidt Døden. Vi kan her
naturligvis kun nævne de for
os allerviFti^Bte. Af de nor
ske Helgener, der alle savnede
pavelig Kanonisation og kun
var, hvad man kunde kalde
«Folkehelgener», bærer St.
Olaf (29de Juli) Øxen, medens
nan sædvanlig (men ikke altid,
se Fig. 42) træder paa en Drage med Menneskehoved, det
overvundne Hedenskab, som det synes stundom fremstillet med
St. Olafs egne Træk, for at betegne hans uomvendte Tilstand
i Modsætning til hans omvendte (?). Jeg tror snarere, at Lig
heden ofte — ialfald oprindelig — kun beror paa manglende
Evne til at variere Ansigtet. Sta. Sunniva (2den Juli) bærer et
Klippestykke, St. Halvard (15de Mai) bærer en Møllesten i
Bin venBtre og tre Pile i sin høire Haand, han sidder paa en
Throne, hvis Arme dannes af to Løvehoveder, og den reddede
Kvinde hviler ved hans Fod. (Se Heilagra Manna søgur, 1.,
Side 396 ff.), Oslos, nu Kristianias Vaaben (Fig. 78).
andre Hellener Bkal vi ner tsrst 0F tremBt nsevne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free