- Project Runeberg -  Klingen / 1. Aarg. 1917-1918 /
[3:5]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HARALD GIERSING

En egen Ævne til at lokke Skønheden ud af Materialet, om end ganske
moderne dog næsten i Slægt med det 18de Århundrede, en Følsomhed ikke blot
i Spillet fra Farve til Farve, men i selve Måden ar palægge den, en Ævne til at
opfatte, føle og fremstille med al Kraft rettet mod det centrale og afgørende, derfor
også en resolut og sikker Karakterisering — det er noget af det, som altid har
bragt mig til at beundre og elske Giersings Billeder. — Hvor kan ikke den simple,
konstruktive Skønhed 1 et af hans Landskaber, det bløde Spil mellem er Par grønne,
grå, brune og sorte Farver, på en underlig trolddomsagtig Måde rigt og fyldigt,
virke typisk og alment, så at det ligefrem tager Tid, før andre Sider af den samme
Naturs Væsen trænger igennem og slår med en lignende Styrke for ens Sind.

En egen Vægt og Balance i naesten air, hvad han har gjort, en Sans for
Forhold og Afvejning, der lader Tingene gro på Lærredet, organisk og harmonisk,
lunefuldt overraskende, som Træer og Blomster gror i Vorherres Natur, alt på det
nøjeste betinget af selve Billedets indre Sammenhæng, så at et tilsyneladende Brud
på denne, f. Eks. ved at en Detaille er forrykket i sir Forhold, ikke bliver nogen
Mange], men tvertimod viser ind mod det afgørende, ti Rigdommen og Skønheden
i et Billede ligger jo ikke / det korrekte, men et Sted langt på den anden Side dette.

Uforstående kan man høre sige, at han mangler Sans for Formen, vi andre
vil netop, fordi det slår os, hver Gang vi ser et Billede af Giersing, hævde, at han
er en af de danske Malere, der har den allerfineste Følelse for det formelle, de
udvalgtes Vuggegave, en af dem, der tidligst har forstået, at den sande Form ikke
er en færdigsyet Dragt, som kan købes af enhver på et Akademi eller en Skole,
men er et uhyre fint Produkt af Individets Forhold til sin Samtid, den
alleregenl-ligste Genstand for Kunstnerens Arbejde og Omhu. Man tro dog derfor ikke, at
Giersing er kølig i Forhold til sit Arbejde, tværtimod, de strengeste Fordringer i
formel Henseende stilles vel nok af de hedest brændende, af dem for hvem det
egentligste i Livet er deres Kunst. Trods sin tilsyneladende Ro og Ligevægt er han
både nervøs og entusiastisk.

Men Bunden i ham danner en sund Trang til at tilegne og underlægge sig,
en Ævne til at se og finde Værdier og lade sig gribe deraf. I sin Trang til at
kende og forstå tager han Tingene i sin Hånd, undersøger dem, arbejder med
dem — der er noget af en Videnskabsmand i ham, en Systematiker — han
gransker efter deres skjulte Love og Sammenhæng, befrier dem fra Tilfældighederne, i
Ærbødighed, i Forelskelse — hans Billeder er Resultaterne.

Sigurd Swane.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 14 19:52:11 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/1/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free