- Project Runeberg -  Klingen / 1. Aarg. 1917-1918 /
[3:19]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ELSKOVSKUNSTEN

Publius Ovidius Naso: Elskovskunsten. Indl. og overa. af Walt Rosenberg.
Med Originallitografier paa Japanpapir, udf. i Chr. Catos lir. Etablissement, samt
Vignetter af Axel Salto. Bogen trykt af Chr. Christensen. Oplag 550 Ekspl.

For første Gang foreligger her en dansk Oversættelse af Ovids kynisk
erfarne Læredigl i Kærlighedens Strategi. Mærkværdigt, hvor Digiet Irods de totusind
Aar har bevaret sin Friskhed: en Skildring som den af Pasiphaes Elskov gør i
sin overordentlige Sammensathed — idyllisk Naturfølelse sammensmeltet med barok
Galskab — et næsren hypermoderne Indtryk. Hr. Rosenbergs klangfulde og
letløbende Oversættelse er hist og her lovlig skødesløs. I Axel Saltos Litografier har
Stilsans og personlig Følelse indgaaet en intim Forening, af stærkest Virkning
maa-ske i den ypperlige Enhjørning foran første Sang. Der er anvendt saa meget Smag
og Omhu paa Bogens Udstyr, ar man ikke forstaar, hvordan et Par skæmmende
Trykfejl har passeret Korrekturen.

O. G.

TIL ORIENTERING

Det er en gammel biologisk Lov, at Udviklingen fra lavere til højere Arter
gaar i Retning af større Mangfoldighed og fastere Sammenhæng. Er der noget
forunderligt i, at den samme Lov gælder for Kunsten? Et Kunstværk er jo et
psykologisk Hele, en levende Organisme.

Skal man skelne mellem Arter af Kunst, er der en Inddeling, man stadig
kommer tilbage til: naluralistisk og dekorativ Kunst. Jeg Iror, man ved Hjælp af
den anførte Lov kan forklare, hvorfor netop disse to Arier opstilles. Den Kunst,
der i fremtrædende Grad lægger Vægt paa Tingenes Mangfoldighed, kalder vi
naturalistisk, den Kunst, der gaar ud paa at fremhæve Enheden i Indtrykkene,
dekorativ.

Den unge Kunst reagerer for Tiden heftigt mod de foregaaende Slægtleds
Naturalisme. Impressionismen har drevet det saa vidt i Gengivelsen af
Naturindtrykkenes Mangfoldighed, al det er forklarligt, at de følgende Generationer har følt
Trang fil stærkere at understrege den funktionelle Enhed i Billedet.

Alligevel bliver der fra det ene Hold spurgt, hvad det eller det Billede
forestiller-— som om et Billede behøvede al forestille nogetsomhelst. Fra den anden
Side lages der Afstand fra Naturalismen som Nalurimitation — som om
Naturalismen havde det mindste med Naturefterligning at gøre.

Man er tilbøjelig til at glemme, al der i al naturalistisk Kunst er el dekorativt,
i al dekorativ Kunst et naturalistisk Moment. Philipsens store Paslel af Køerne ved
Vandtruger er beundringsværdig i sin dekoraiive Virkning, Picdsso maler sine
Kompositioner f. Eks. efter en Violin eller en almindelig Trækasse, allsaa med Naluren
som direkte Udgangspunkt.

Naturalistisk og dekorativ Kunst kan vel ligge i Krig med hinanden, men det
er en Kappesirid mellem Ligemænd.

Begge har de én fælles Fjende: den daarlige Kunst.

Otto Gelsted.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 14 19:52:11 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/1/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free