- Project Runeberg -  Klingen / 2. Aarg. 1918-1919 /
[2:7]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Delacroix’ portræt af George Sand

DET [er kun cl brudstykke og ufuldendt, men hvilken
sluttethed og hvilken fuldendelse alligevel. »Klingen*
har bragt så mange letle blade, jeg tror, at adskillige ligesom
jeg har længtes efter al se nogel. der havde blot lidt af denne
vidunderlige kraft og fylde. Der er megen moderne kunst,
af de yngste herhjemme, der er graciøs og yndefuld og sal
sammen med blik for del spillende, dekorative, men vi
trænger til også nt se det brede og stærke, ikke blot tlet
lalenl-fuldl beregnede, men del temperamentsfulde.

Det er vel den hojeste mening med indførelsen af alle de
franske billeder, der er kommet herop i den sidste lid. al
de skal afsløre dilettantismen i vor egen kunsl. Hvilken dansk
kunstner — Philipscn ene undtagen — cr ikke ihvert fald i
sin teknik et bam. når ban stilles side om side med disse
franskmaend. Det har vi rigtignok længe vidst, men man ser
det med særlig tydelighed, n:ir billederne kommer hverandre
så nær som nu. Det. man lur holdt af. bliver man ved med
at holde af. for der cr bestandigt noget smukt i det. men
raffinementet, delle ædle, fuldkomne i farve, strøg og linje,
ak det forsvinder, når man bringer en Degas eller Manet i
nærheden. Gid vi snarl kunde få en slor udstilling at se af
helt moderne fransk kunst, alle de franske billeder fra sidste
århundrede, blandl hvilke der er saa skønne værker, er dog
for langt borte fra nutidens stil ti] al kunne få den direkte
betydning for den levende kunst, 10111 Matisse. Derain og de
andre nulevende franske kunstnere kan få. De kan give os
den formodning, at som de ældre billeder bliver dilettantiske
i forhold til de franske, således vil det også gå med de unges,
men del vilde være nyttigt at få delle bevist eller modbevist.

Er og bliver Delacroix ikke den største af alle det nittende
århundredes store franske malere? Så vidunderligt udsøgte i
farve og komposition mange af de andre billeder i Wilhelm
Hansens samling cr. så ser man dog i Delacroix* slagskitse
ikk« alena del æstetisk fuldendt behagelige, men en giod og
fantasi, en forunderlig dybde og udtømmelse af motivet.

Hvilken forening af figurerne og landskabet, der ligger bart
hen i en stemning af uhygge og koldl vinterøde. halvt et
virkeligt landskab og halvt cn blol farvcstemning. der giver
det hiblote. Del kan kun han. der har mall landskabet i
»massacren på Chios« fole og male.

Delacroix’ portræt af George Sand. der gengives her. er
resien af el billede, der viste hende selv stående, synlig tD
knæene, lydende til Chopin, der sidder nede lil hojre og
spiller. Det tilhorte Delacroix lil hans død, senere blev det
skåret i to dele, Chopins hoved er kommet til I.ouvre. Hvor
stor synd det end er. at delle billede er blevet parteret og
beskåret, så er det, der er tilbage, endnu storslået. Del er
ikke den Delacroix, hvis farve stråler klar og
xdeliten«gcn-nemsiglig som i det store kampbillede på Charlotlenborg eller
det smukke l’golinobillcde hos Wilhelm Hansen, dette er
tidligere, fra 1K38. og morkt og blodl i farve — nogle vilde vel
bringe Rembrandts navn i erindring. Det hvide tøj, hun bar
i hånden, lyser svagt og baggrunden har en blod. rodlig tone.
der forener sig såre smukt med det morke bår og den
endnu markere kjole. All delte mørke svober sig om del nogoe,
der træder frem i kraftigt rundede former, fremhævede og
slørede af lys og skygge.

Det er kun en af de store, der kan bruge penselen p4
denne måde. hastigt og antydende og dog uddybe
formen og karakteren helt lil bunden; men hvor glimrende er
ogsaa selve grundlaget i kompositionen, deane ophøjelse
af del momentane i bevægelsen til selve den tyllendes og
betagnes uforanderlige ro. Det ligger ikke alene i den skonne
modsælning mellem den frontale stilling og hoveden drejning
til hel profil, men i hver del af billedet, i ansigtets udtryk, i
de dejligt malle hænder. — Det er el maleri, der i mine øjne
giver et skønnere billede både af maleren og mennesket
Delacroix, end mange mere strålende og gennemarbejdede
værker af ham.

l*o Swane

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 07:59:49 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/klingen/2/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free