- Project Runeberg -  Klingen / 2. Aarg. 1918-1919 /
[7:15]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OTTO GELSTED:

EKSPRESSIONISME

C’ØRST i Maj udsendes paa NYT NORDISK FORLAG en Monografi over
Ekspressionis-^ men af OTTO GELSTED. Det er Bogens Hensigt at give en Vejledning til Forstaaelse af de
kubistiske og ekspressionistiske Bestræbelser indenfor Malerkunsten. Forfatteren tager i et
indledende Kapitel Afstand fra de to populæreste Hypoteser om moderne Malerkunst:
Sindssyge-hypotesen og Svindelhypotesen. I et følgende Afsnit giver Hr. Gelsted en Analyse af den
Eestetiske Synsfunktion som Grundlag for en rationel Kunstteori. »Der gives ingen blot
naturalistisk Kunst, al Kunst, ogsaa den mest naturalistiske, indeholder dekorative og
ekspressionistiske Elementer. Man kunde som Cézanne har sagt. opstille Tanken om et absolut Maleri,
der i lige Grad lod Naturindtrykket. Billedets Lovmæssighed og Malerens Personlighed komme
til sin Ret — altsaa en Kunsl, der i lige Grad var naturalistisk, dekorativ og ekspressionistisk.
En saadan Fiktion er Malerkunstens sande Guddom, den Treenighed, hvori alle
Malerkunstens Muligheder i deres højeste Udvikling forenes i fuldkommen Identitet.«

Som Illustration til den psykologiske Analyse giver Otto Gelsted en Karakteristik af
Cézanne, Matisse. Picasso. hvis Arbejder danner den naturlige Baggrund for de senere Aars
danske Malerkunst

Hertil slutter sig et Forsøg paa en principiel Kritik af det moderne — en Paa visning af
den naturlige Begrænsning, der følger med enhver ensidig Kunstudfoldelse. Det er vel et
Spørgsmaal. om den kritikløse Begejstring for det moderne blot som moderne ikke er nok
saa skadelig som den kritikløse Forargelse. Endelig diskuterer Hr. Gelsted — som Afslutning
paa Bogens principielle Del Problemet om Kunstens Forhold til Samfundet og Tiden.

Et sidste Kapitel bringer en orienterende Oversigt over Udviklingen i de sidste tyve Aars
danske Malerkunst — fra SIGURD SWANE og HARALD GIERSING igen knyttede
Forbindelse med Paris, til de alleryngste. WILHELM LUNDSTRØM, KARL LARSEN, hvis Billeder
har vakt saa megen overflødig Forargelse. En Række korte Karakteristikker vil gøre Læseren
bekendt med Repræsentanter for de forskellige Retninger indenfor moderne dansk Malerkunst.

EKSPRESSIONISME bringer en Række Helsides-Gengivelser efter Værker af de i
Bogen omtalte Kunstnere. Bogen trykkes paa Kunsttrykpapir i stort Kvartfonnat (Chr.
Christensens Bogtrykkeri). AXEL SALTO har tegnet det farvelitograferede Omslag.

Prisen bliver 8 Kr.

Foruden den almindelige Udgave foreligger 25 mimererede og signerede Ekspl. paa
imiteret Japan papir, med farvelitograferet Bilag af Axel Salto. Med denne Udgave følger en ikke
hidtil offentliggjort Originalradering af JENS ADOLF JERICHAU. trykt i Kleinsorgs Etabi.
Bindet er komponeret af SIGURD SWANE.

Pris 100 Kr.

NYT NORDISK FORLAG

(OTTO HALUNG OG CHR. NIELSEN)

NØRREGADE 7 :: KØBENHAVN

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:55:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/2/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free