- Project Runeberg -  Klingen / 2. Aarg. 1918-1919 /
[10-12:26]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FORSØG PAA EN ORDBOG OVER
DE SKØNNE KUNSTER

AK Kl’CKN K DELACROIX

AUTORITETER. Kor dr tlore Talenter en l’est. fur dc
mid-delmnacligr rn Hoveddel nr deres Talent. De er det Ledebaand.
der tit at begynde nird hji-lper alle til il gaa. men dc efterlader
lios alle uudslettelige Mrrrker.

Folk som Ingres kommer overhovedet aldrig tos af dem. Dr
gor ikke et Skriilt oden al paakalde dem. De er tom Folk. der
hele der« Liv spiser Gn«d o, s. r.

OM BENYTTELSEN AF MODEL. Ved at bruge Modellen
og Naturen skal man wgc at opnaa Naivitet og Kr.ift i
Enkelheden. I de fleste Billeder, hvori Modellen spillrr en slor Rolle,
marrker man ikke meget dertil. Modellen trekker ilt til sig. og

af Maleren bliver der ingenting lilovers. En meget erfaren og

inlrlligent Mord vil Arbrjdel mcd Modellen tjene til at
undir-trvkkc dc Drlaillrr, som den Maler, der arhejder ud af Hovedet
ophober for mange af i sin Frygt for at udrladr nogrl
vx-si-nt-ligt, og som hindrer ham i at sarite <le virkelig karakteristiske
Detailler i det rcile Lyt. Skyggerne f. Kks. hliier. naar der
males uden Model, altid for detaillerede. isser i Tnecr. Klxdcbon
o. t. v. Kubens er karakteristisk for denne Overflod af Detailler.
Hans Maleri, der beherskes af lunt Fnnlasi. or fremfor alt rigt.
Bitingene betones for slankt. Hans Billede ligner rn Forsamling,
hvor alle taler i Manden paa hinandrn. Men sammenligner man
denne yppige Maner ikke med de modernes Turhrd og
Fattigdom men mol meget smukke Billeder, hvorpaa Naturen er
gen-givrt nogternt og rigtigt, saa sil man hurtigt fule. at den sande

Maler er den, hos hvem Fantasien furer Ordet.

Jenny med hendes tund< Fnk-lse sagde forleden, da vi gik
og spadserede i Skoven og jeg roste Diaj Skov for bende, »at
den nojngtigste Efterligning blot \-irkcde desto koldere,« og
sai-dan er det virkelig. Den Mnler, der pinligt Indskra-nker sig ti)
kun at give, hvad drr er i Naturen, vil allid virke koldere i
sine Arbejder end den Nalur. han tror at efterligne [iivrigt er
Naturen, hvad Helhedtvirkningen nngaar, langtfra altid
interessant.

Selv om bier Delaille er af en Fuldkommenhed, som ikke
kan efterlignes, via fmnhyder Drlaillerties Forening sjarldcn en
Virkning som ilrn. der i rn stor Kunstners V.erk fremgaar af
Folelsrn for Helhrdtvirkning og Komposition. Derfor sagde jeg
for. at Brugen af Model «el giver Billedet noget fmppant, men
kun hos megel intelligente Kunstnere. Med andre Ord’ Kun de
kan drage virkrlig Nyllr af Arhrjdel c flir Mo<lrl, drr ogsaa uden
Model rr i Siand til at skabe nogrl virkningsfuldt.

Hvorledes er det iovrigt, naar Emnet medfarer stor Patos?
Her overtneffer Råbens alle judrr. Fritkhcden i hans
Billeder. der er en Folge af hans fri Nalurgengivclse, forstierker
det Indtryk, han vil frembringe. . . Lad os lage en interessant
Brgivrnhed, f Eks en Seene vol en duende Kvindes Seng. Man
kunde, hvis Omtliendigholerne tillader det. fastholde Seenen
ved llja-lp af et Folograliapparat, dog silde ilrn saa forrnrngrt
paa tusinde Maadrr. For Kunstneren sil nemlig Scenen, efter
(iraden af hånt Fanlasi, vitr tig mere eller mindre ikon. Han
vil i drnnr Scrue. som han tpiller mol i. vatre mere eller min-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:55:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/2/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free