- Project Runeberg -  Klingen / 3. Aarg. 1919-1920 /
[10-12:26]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ved »in Klarhed Inder Lysri trænge langt ind i Figurerne.
Delte gor dem lelte og levende. Lyset frn oven gor
Grupperne mere samlede. det slore Rum gor at de virker
mindre og overskuelige i eet Hlik.

Er Firenze den slanke Pige mod Pagehaaret. nina Rom
være Matronen. I Firenze er den kloge Rcnaissancearkiteklur
forvitret i line Farver. 1 Rom er alle de humnrfulde
Ra-rokhuse malet brune og gule. Flotte Flodgmler med
drejede Ren og Flagreskæg trvllcr Vand op af Rrostcnonc
allevegne. Vi glædrdc os over Kommunalbestyrelsens Flothed
og Sans for del festlige, indtil vi horle, at det var de gamle
romerske Vandledninger der endnu forte Vandet til Ryen
fra Rjærgene. Af samtnc Grund kendle man heller intet
til Vandskat. —

Rom er en lyslig Ry. Folk skriger, synger, tigger,
handler, mens de rornemme Romerinder med brede ovale
Ansigter, lille fyldig Mund og den strenge Camiprofll, vifter
sig paa Ralkonerne. Den 10. Maj var vi til Jeanne d’Arcs
Kanonisalion i Pelcrskirkcn. der til Lejligheden var
betrukken med rodt Flojl indvendig. Hele del romerske
Folk overværede dette historiske Skuespil. Pavens
Hellebardister i Rustning og Hjælm med orange og violet
stribet Toj - Dragten komponeret af Michelangelo — sogie
at bolde Orden paa det ellevilde og barnlige Folk.
Præster snød sig ind paa bedre Pladser ved at springe over
Snorene, mens forvangede og enfoldige l^lgrimme der var
kommen sammen fia hele den katolske Verden og i
tusindvis havde sovet under aaben Himmel paa Kirkens
brede Trapper blev skubbet tilside. Først i Processionen
kom syngende Skarer af ska-ggede Munke med
Fistelstemmer, cfterhaandeii Gejstlige af stigende Rang, Præster,
Ærkebisper, Kardinaler og sidst Paven, helt klædt i Guld
og hvidt, paa Tronstol op over Mængden med flagrende
Raldakintng og Strudsfjcrsvifter, under gjaldende
Trompet-stod som en Negerkongc. Scenen spiller i det 16de
Aar-hundrede. Saaledes har Alexander den VI, den store
Hedning gjort sin Entré. Damerne græder og vifter med
Lommetørklæder, alle maser paa for at se; del «r et
uIms-skriveligt Rorr. —

Det er paafaldeude hvor lidt Malerkunst man ser i
Rom. naar man lænker paa f. Eks. Toscanas eller
Venedigs Mængder af udmærkede Ting; der er Guido Reni
og Salvalor Rosa. som ganske vist endnu paa H. C.
Andersens Tid sidestillede* Rafael, men saa er der
Vatikanet, som en Verden for sig; den Rlanding af det
sublimesle og det tarveligste. Af Rafaels Stanzer forekom mig
bedst »Skolen i Alhen« og Heliodorbilledet. Raggrunden
og hojre Side af denne Freske rr vel det bedste Maleri
Rafael har lavet. Del er stærkt og klangfuld!, i Form
og i Farve. Rilledels Revægelse gaar i Stykker da
Gruppen lilvenstre ikke griber ind i Kompositionen.
Loftet i Heliodorsalen af Peruzzi er et udmærket smukt
Arbejde; Kompositionerne og de enkelte Figurer har «<n
Vælde og Flugt, der synes inspireret af Michelangelo. Del
samme lykkelige Dekoralionstnlent og indsmigrende, lidt
sødladne Kolorit der udmærker Skolen i Athen linder man
i »Galalheas Triumf« i Villa Famesina. Delle Rillede
skæmmes dog af grimme Omgivelser og sin svage
Afslutning paa de lo Sider. Del er ligesom Rillede! ikke faar
Plads lil at udfolde sig i Rredden. Kompositionen er ellers
overordentlig tin og afvcjel. Indlagende er Rafael i
Log-gia’en. der er en virkelig aandfuld Efterligning af Anlikcn.

Hans Rehandling af Frug! og Lov kommer paa Højde med
Ghilærlis Rronccfriser paa Raplisleriels Dor i Firenze. Af
de smaa bibelske Malerier paa Loggia’ens Loft husker jeg
bedsi »Isak. Rebekka og Ahimelek«, men delle lille
Rillede. der knapt er cn Alen i Kvadrat, staar mærkværdig
nok stærkere i min Hukommelse end alle Vatikanets
Stanzer. Det er malet gult i gult med en straalcnde gron Sol.
Modsætningen mellem det mægtige Solskin og det forborgne,
heftigt bcvægne Elskovspar er pragtfuldt tænkt og i Farven
som af en Kunstner i det 20de Aarhundrede. — Det sixtinske
Kapel er del slorste Malerkunst vi endnu har set. især
Dommedagsbilledel paa Endevæggen, der er malet i blaat
og okker. Denne Kunsl er i Slægt med Kolossæum og
Cæsarcrnes Palads. Man er som bedøvet under det
geniale Tordenvéjr.

Ar Skulptur lindes i Rom cn overvældende Mængde
og alle Stilarter, fra haarde ægyptiske Monolilher og
guld-patinerede. romerske Broncedyr lil Beminis bollede
Pa-noplikonkunst og Viktor Emanuel Monumentets skinnende
Carraramarinor. Den her gengivne græske Original lindes
i Tertnemusafol. Figuren er legemslor og uf clfenbcngult
Marmor. Den line Spiralbevægelse kan paa Fotografiet
følges fra den højre Fod gennem venstre Ren og
fortsættende sig gennem højre Arm. Formen er levende og rig.
Figuren er som bygget op af Kugler. Denne Venus slaar
for mig som Mønstret paa hvordan god Skulptur skal
være. Af romerske Arliejder mindes jeg især de lo
Dioskurer paa Kapitol og Flodguden Marforio.

Er begyndt at arbejde paa nogle store Frugtopslillinger
og el Landskab fra Forum, som jeg har tegnet og sludcret
paa Stedel. Det er underligt efter lang Tids Forløb igen
at begynde paa Arbejdet. Raade Haanden og Opfattelsen
maa trænes op igen fra Gninden. De mange nye Indlnrk
forvirrer ogsaa. Naturen kan jo med Rette betragtes paa
mange Maader, og har man ikke bestemte
Farvesammensætninger og præcise Form- og Kompositionsforeslillinger
i Hovedet, kan man lige saa godt male som Delacroix,
som Kobke, eller hvorfor ikke være Impressionist — en
ligegyldig Temperamentssag. Førsl efter lang Tids Arbejde
faar man sig malet op. StafTrliel slaar paa en Allan mellem
Skildpadder, Marsvin og Kaniner. Del er blikstille. Flaget
paa Enkedronningens Palæ ha-nger dødt ned langs Stangen.
Man venter Revolution i Morgen. Alir er irriterede paa
Grund af Varmen der er 10 Grader over del normale. Der
bliver daglig skudi Folk paa Gaden og beredne Rersaglierer
afpatrouillerrr Ryen. —

Roms Omegn er rig og afvekslende. Forsi Kampagnen
med sine bølgende Valmuemarker og sine Aquadukler,
Poussins klassiske Landskab, hvor de langhornrde Okser
gaar hjem i Solnedgangen. I.ængcrc ude Albanerbjærgenes
første vinklædte Skraaninger. Smaabyerne Marino, Frascati.
Caslel Gandolfo ved Albanersoen. Albano, Ariccio og
Gen-zano, hvis Gader alle som en Stjerne skyder sig ud fra
Vinluvssojlen paa Torvet. Her ligger Nemisoen, Mincrvas
grønne Spejl, dybt nede mellem grønne Skraaninger og
Trattoriels murslensrode Loggia spejler sig midt i alt del
Grønne. — Ud ad Via Appin antica kører vi forbi Drususbuen. der
endnu bærer Spor af Vandledningerne lil Caracallas Rade.
Længere ude Callixlus’ Kataconiber hvor Trappistmunke for
tæller om den hellige Ca.*cilies blodige Martyrdod, naar de ikke
sælger Chocolade og Likur til Turister. Hel! ude ved Cæcilia
Metellas Grav er der en vid Udsig! over hele Kampagnen og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:55:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/3/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free