- Project Runeberg -  Samlede skrifter / Bind III. Profiler /
94

[MARC] Author: Nils Kjær
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

94 Leonid Andréjef

det enkelte menneskes evige fortrin og tragedie at
staa udenfor og i aaben eller hemmelig konflikt med
alt, hvad der omgiver ham. Og selv hvor vor litera-
tur skildrer mennesker i tilstand af undtagelse og
konflikt finder den frem det typiske i deres til-
fælde, udleder den aarsagerne af noget alment, sam-
fundstilstande, opdragelse, paavirkninger. Fra Bal-
zac til Ibsen vrimler literaturen af almenmenneske-
lige spøgelser. Og vor høieste ros over dem udtaler vi
ved at understrege deres almenhed: Pére Goriot er
faderinstinktet i dets tragiske forblindelse. Oswald
er det belastede produkt af faderens synder, Eugenie
Grandet er den unge kvinde blandt tusener, som

skuffes i kjærlighed — — det er aldeles som hun-
dreder af aar tidligere: Harpagon er den gjærrige,
Vielgeschrey er den stundesløse ... Med Dostojevski

aabenbares en ny psykologi for Europa; en psykologi
for hvilken det ikke er et dumt gammelt eventyr
eller en svag mulighed eller et problem, men en vis-
hed, en straalende sandhed, at mennesket har en
udødelig sjæl, og at denne sjæl bestemmer sin
skjæbne. Udgiveren af disse Andréjefs noveller me-
ner, at Dostojevski i Raskolnikof «opkaster det
spørgsmaal, hvorvidt et mord altid er en forbrydelse.»
Dette spørgsmaal har ikke existeret for digteren, men
vel for hans helt. Dostojevski tror ganske enfoldig, at
et mord ikke kan retfærdiggjøres ved nogensomhelst
sofisme, og i selve titelen «skyld og soning» ligger ty-
delig nok værkets religiøse og umoderne, ueuropæiske
tendens. Den akt, at Raskolnikof bøier sig for men-
neskene og for Gud og kysser jorden og tager sin
skyld paa sig, er en akt af fri vilje, det er sjælen, der
frigjør sig ved en beslutning mod indflydelserne, mod

nose:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:59:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/knsamlede/3/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free