- Project Runeberg -  Om knutar /
73

(1916) [MARC] [MARC] [MARC] Author: Hjalmar Öhrvall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Stek

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
Fig. 68.


»ut- och invända märlstek» (se detta!)
bredvid varandra och åtsamsar det
hela (fig. 68). På samma sätt kan
man göra tre eller flera fasta öglor
bredvid varandra, i det man går ut
från flerdubbel överhandsknop. Det
gemensamma fästet omvrides och
öglorna hopskjutas, då det hela blir
fastare. Även av den japanska
kvastknuten (se denna!) kan man få 3
fasta öglor.

Gångspelsknut bildar en ögla som glider, men
som med ett enda ryck kan göras fast. Det är en
föga känd, men förträfflig knut, enastående i sitt
slag. Man gör först ett halvslag om egen part (fig.
69); därefter omvrides bukten så, att parterna korsas
på sätt, som fig. 70 visar. Slutligen tages ändan
under och över parterna i öglan till höger samt ut
bredvid egen part (fig. 71, 72).
illustration placeholder
Fig. 69.
illustration placeholder
Fig. 70.
illustration placeholder
Fig. 71.
illustration placeholder
Fig. 72.


Den ena parten går, som man ser, tämligen rak
genom knuten och kan därför glida; men den andra
bildar två bukter omkring den förra åt motsatta håll,




<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:13:46 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/knutar/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free