- Project Runeberg -  Valda verk / 3. Timmerdalen /
235

(1940-1941) Author: Martin Koch
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Kulturmänniskor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Även i Brands oordnade själ fanns en längtan att finna
livsvärden, högre än vardagens bekymmer och högre än
borgerlighetens nödtorftigt uppsmyckade fläskhandlarfilosofi,
som lärde, att den starkare fläskhandlaren med Naturens
rätt åt mera fläsk än den svagare fläskhandlaren.

Brand såg inom sig en annan tankevärld, den var bara
byggd av gamla, goda traditioner, men det visste han ju
inte, han trodde att han skaffade fram i dagen något
alldeles splitter nytt, beundransvärt, värdigt endast den nya
mänsklighet han drömde om, men hatat och förföljt av
dagefts maktägare.

Han hade haft en bedrövlig ungdom, uppvuxen till
bråd-mognad i Stockholms proletärkvarter.

Religionens första grunder passerade han fort och billigt.
Barndomens motvilja mot det mördande tråkiga plugget
fick ett slags teoretiskt stöd i de snaskiga präst- och
hädelse-anekdoter, som cirkulerade kring bakgator och krogar. När
han sedan, tidigt nog, fick en sorts medveten socialistisk
vilja, stötte han genast på kyrkan som herrarnas vän och
arbetarnas fiende. Därmed var han definitivt och för alltid
färdig med religionen.

Dock inte så, att han upphörde att tala om den eller ansåg
den likgiltig. Tvärsom, den var nästan det enda han talade
om. Han var svensk och måste sålunda syssla med religiösa
tankar, antingen ropa ja ja eller nej néj, antingen frossa i
sirapssöta kärleksord om den ljuve Jesus eller också fira
orgier med det andra slaget av superlativ, de svavelosande.

Hans religiositet var lika stark som bönhuskäringarnas,
lika fanatisk, lika glödande av tro. Endast dogmerna och
böneformulären voro en smula olika, men vad betyda de
jollrande orden, när tankarna ändå dag och natt brottas
med Gud?

235

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:13:56 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kochvalda/3/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free