- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 1 (1910) /
12

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ålder. Här är ljuset mer koncentreradt. Bilden
är målad med skissartad bredd och med lif
och glöd i färgen. Från 1662, den tid, då det
sista storverket »Klädesväfvarnes föreståndare»
(Staalmesters i Amsterdams galleri) såg dagen,
kommer Wanås förnämsta, här afbildade, tafla,
»Porträtt af en ung man». Hvilken storhet
döljer sig ej bakom denna intetsägande benämning!
Den nu åldrande, af sorger härjade mästaren har
tydligen samlat sig till en kraftprestation.
Porträttet verkar också med en alldeles ovanlig
energi. Ur det fina, med den högsta konst gifna
ljusdunklet framträder det underbart lefvande,
själfulla ansiktet. Till
karaktären, äfven i
enskildheter, är bilden
nära besläktad med
»Staalmesters».

Och hvad skola vi
sedan framhålla bland
Wanås öfriga talrika
holländare? Adrian van
Ostade representeras af
ett par signerade
småbilder »Gubbe med
vinglas» och »Rökande
bönder». Ölet, vinet
och tobaken äro ju
också stående temata
i det holländska
genremåleriet. Högre
konstvärde äger dock den
koloristiskt mästerliga
taflan af hans broder
Isak van Ostade »Häst,
som vattnas», ett
helgjutet organiskt verk
af en rik lyrisk
grundstämning. Ett litet
mästerverk, samt med
större dragning åt det virtuosmässiga, är Gerard
Terborchs »Apelkastad häst i ett stall», som
äfven måste anses som en af galleriets pärlor.
Man häpnar öfver den fenomenala
ljusbehandlingen, öfver det skimrande färgspelet å hästens
ljusa, fläckiga hud. Karlen, som ryktar, och
flickan, som tittar in genom stalldörren, äro
blott bifigurer.

Här möta oss vidare Leyden-skolans stora
namn: Jan Steen, Gabriel Metsu, IVillem van
Mieris o. a., af de berömda exklusiva
landskaps-målarne visserligen ingen, men däremot är det
s. k. djurlandskapet förträffligt företrädt af
Philips IVouwerman, Adrian van der Veide och
Karel Du Jardin.

Bland de flamländska mästarne intaga här

Adrian Brouwer och David Teniers d. y. gifvet
främsta rummet. Förr i världen ansågs
Wanås-samlingen äga ej mindre än fyra bilder af den
genialiske Brouwer. Senare kom tviflet och
reducerade antalet till noll. För den som
skrif-ver dessa rader synas dock åtminstone två vara
ett par äkta bilder från denne målares tidigare
år, nämligen »Dansande bondfolk» och
»Rökaren». Båda äro signerade med ett B. Den
förra är af mycket dunkeltonad färgstämning
och har starkt karrikerade figurer*, den senare
är en yngre och betydligt mer avancerad
prestation, af en fin gråbrun färgton samt har

säkerligen uppstått
under konstnärens vistelse
i Haarlem och under
påverkan från Frans
Hals. Teniers har i
galleriet ej mindre än
nio signerade
bondlifs-bilder, däribland ett
par ganska sällsynta
herdetaflor.

Till sist må nämnas,
att två af den franska
konstens största namn
från 1700 talet, ytterligt
sällsynta i andra än
franska gallerier, i ej
ringa grad bidraga till
Wanås-galleriets glans.
Här har den odödlige
Chardin fyra taflor: två
små delikata stilleben
och två genrebilder
»Tecknaren» (en scen
från en atelier eller en
akademi) och
»Läxförhöret», båda älskvärda
små skildringar från den
barnens och ungdomens värld, Chardin i så
många bilder tolkat. Från den något yngre
Jean Bapliste Greuze, mest känd för sina
moraliskt patetiska skildringar, stammar en tafla af
helt annat skaplynne, den lilla mästerliga bilden,
framställande en näpen tvätterska. Det är en
skildring, strålande af lif och grace, och man
förstår också, att taflan på sin tid (1760-talet)
var en verklig celebritet i Paris. Den
reproducerades i en ypperlig gravyr af J. Danzel.
Ännu en Greuze har smyckat det Sparreska
kabinettet, »Bibelläsningen», som numer tillhör
Stockholms Högskolas samling. Några andra
taflor af mästaren finnas ej i Sverige.

* En replik finnes i Paris.

ISAK VAN OSTADE. »HÄST SOM VATTNAS». OLJEMÅLNING.

WANÅSGA LLERIET.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1910/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free