- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 1 (1910) /
24

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

konstens älskare. Och så är det ju detta
välgörande med teckningar, att dessa med sin
begränsade färgskala och sitt jämförelsevis enkla
modelleringssystem bättre än någon annan konst
ägna sig för mekaniskt återgifvande. Slutligen
har det visat sig, att verkets redaktör, dr John
Kruse, äger den träffsäkra konstuppfattning, som
vet att ur de många bladen välja de mest talande,
och den omsorgsfulla saklighet, som höfves att
i ord belysa bildernas ofta nog antydande och
svårförståeliga språk.

Arets bilaga till det vanliga häftet
original-grafika utgöres af den första delen
Sergelteck-ningar — summa 20 blad — utförda i goda
ljustryck på Iduns officin och beledsagade af
sju sidor text.

För den som drömmer om att skulptören
Sergel än en gång skall komma att intaga den
höga ställning inom det allmänna
konstmedvetandet, som honom vederbör, kan intet vara
mera glädjande än att se dessa teckningar tåga
fram som en dansande och hojtande förtrupp.
Sergels skulpturer med sin knappa och afslutade
form kunna lätt verka kylande på dem som
icke förnimma, hur hvarje polerad muskelyta
på hans statyer sluter sig omkring en fond af
laddad kraft. Denna lifsmust i hans natur
kommer obunden emot en i hans teckningar, och
värmda af den kunna vi sedan så mycket
närmare förnimma den också i skulpturerna.

Den tyngst vägande delen af årets teckningar
utgöres af porträtt af några af de personer, som
framför andra bidragit att kasta »ett skimmer
öfver Gustafs dagar». Jag tänker då framför
allt på Sergel själf, Bellman och kungen. Det
är först romaren Sergel sittande i skön italiensk
kontrapost med fiascone, örnblick och
muskelfasta vador — eller med en halfguds pose af
kraftöfverskott böjande sig ned öfver oxtungan,
som skall saltas. Och så — som en tragisk
kontrast till romartidens »Lebensfiille» — Sergel
som hemkommen svensk, sittande på Råby
gäst-gifvargård med rullande tummar i väntan på
diligensen, som skulle kunna föra honom söderut,
en gigant bunden af overksamhetens och den
instängda luftens kedjor. De två
Bellmanspor-trätten — också de ett par talande kontraster

— äro nog så godt som de enda af Sergels
teckningar, som redan förut äro något mera
bekanta; de ha med rätta varit reproducerade

1 tidigare Bellman- eller Sergelpublikationer.
Som en uppenbarelse verka däremot de sju
Gustaf-III:s-profilerna, ty jag tror det skall bli
svårt att uppvisa någon framställning, där man
kommer tätare intill nerven af den omstridde
konungens komplexa personlighet än man gör
på ett par af dessa snabba annotationer.
Sär-skildt märkligt är det hela hufvudet på pi. II,

2 med dess intryck af spänning och vaksamhet
inom de hvälfda ögonen och den åtstramade
profillinjen. Men utrymmet tillåter mig tyvärr
icke att dröja vid flera blad, hvarken vid de
med en lionardesk genialitet i öfverdriften gifna
munkprofilerna, vid de konsthistoriskt så
viktiga skulpturskisserna eller vid de om samtida
engelska skämtbilder påminnande
diplomatporträtten. Dröjande vid teckningar af den
sistnämnda karaktären få vi annars ögonen öppnade
för den Sergelska personlighetens gränser uppåt
och nedåt: med fotterna stod han i den
Row-landson’ska karikatyrsmakens fetlagda och
illaluktande sfär, under det att hufvudet nådde upp
i nyantikens abstraherande och svala luft.

Som ett ytterligare plus till Föreningens för
Grafisk Konst meritlista må blott läggas en
erinran om att all denna härlighet bjudes för en
årsafgift af io kr., eller rättare sagdt för
ingenting, då medlemmarna förut erhållit enbart
års-publikationen för nämnda pris. Och bara denna
är i allmänhet ingen dålig valuta. Låt vara att
den i år icke i allo är af den lödighet man
kunde önska; det förlåter man gärna för Sergels
skull och med tanke på att den svenska
gravyrkonsten — på ett par lysande undantag när

— ännu icke är i stånd att leverera ett större
antal förstklassiga blad Men går utvecklingen
framåt — som den af vissa tecken att döma
verkligen tycks göra — då kommer säkert
Föreningen att hålla sin ständiga växande
medlems-skara au niveau med densamma. E. W—n.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1910/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free