- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 1 (1910) /
26

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

då blef han ensam med henne trots all
hofstaten, ensam som man blir det inför det största,
inför undren.

Gudamänsklighet, det är först och sist
innebörden af den Sixtinska madonnan.
Gudamänsklighet, på denna läxa stafvade konsten ända
från faraonernas tider, alltjämt. Men endast ett
par gånger lyckades hon säga upp den utan att
stappla. Från flere olika sidor sökte man
komma åt problemet. Det mänskliga krymptes
samman till en stelnad formel, fördunklades till en
blek skuggbild, gjordes till en bärare, och icke
mera, af symboler, vingar, stjärnor och solar.
Skrudarna gjordes slösande rika, men lifvet
dog under symbolernas tyngd. Andra gånger tog
man människan, sund, skön och god — så
mycket en människa brukar kunna vara det,
då hon är som bäst -—■, klädde henne i
helgonkåpa och satte de heliga tecknen i hennes
händer, kring hennes panna. Det blef lustigt, vackert
och rörande som då barn spela drottningar.
Detta var den lösning Rafael fann före sig.
Men Rafael och de största på hans tid i Italien
kände behof af en annan, en som ej blott var
vacker utan också gaf hvad som skulle gifvas.
Rafael söker sedan sin ungdom svaret på gåtan,
han närmar sig det mer och mer, och han når
det till sist i sin Sixtinska madonna. Denna
altarbild utfördes 1516—18 för kyrkan S. Sisto
i Piacenza och smyckade högaltaret i detta
tempel, till dess den år 1753 inköptes till
Dresdener-galleriet för en summa af 20,000 dukater.

Hvad är det konstnären skildrar? Förhänget
för det heligaste har dragits undan, vi se liksom
i en plötslig drömsyn in i ett haf af ljus, genom
hvars töcken vi ana mer än se kerubernas
ändlösa jubelkörer. Framför oss står Madonnan,
sväfvande men fast i sin hållning, ej en
himladrottning i krona utan en kvinna af folket i
enkel dräkt och med bara fotter men lyft till
höjden af skönhet och kraft genom lemmarnas
och veckfallets väldiga rytm. Hon ser oss icke,
hon lefver i sin egen tidlösa värld, och hennes
sons mörka ögon skåda ut i rymden, som mätte
de alltet och evigheten. Inför barnets allvishet
för åldringen, påfvehelgonet, handen till hjärtat
i själfuppgifvande hängifvenhet, inför
guda-moderns höghet sjunker den heliga Barbara —
en gestalt erinrande om Leonardo da Vincis
skönaste — på knä, hvilande i undrets ljufhet.
Ett par änglabarn glömma bort att instämma i
sången och tyckas i stället lyssna till sfärernas
ofattbara harmoni. Bildens värld är oss så nära
men dock så oändligt fjärran, den är det
mänskliga gudomliggjordt.

Alles Vergängliche
Ist nur ein Gleichniss;
Das Unzulängliche,
Hier wird’s Ereigniss.


ÄR »FLICKAN FRÅN ANZIO»
TILL STÖRRE DELEN EN
MODERN FÖRFALSKNING?

AF LENNART KJELLBERG.

I tidskriften »Arktos’» sista häfte, för dec.
1909, har dr Harald Brising skyndat att
meddela sin tidskrifts läsare den uppseendeväckande
upptäckt, som han anser sig nyligen ha gjort i
den »eviga staden»; den af den italienska staten
sistförflutna höst för den betydande summan af
450,000 lire inköpta antika statyn från Anzio,
framställande en ung flicka, som på en bricka
håller några föremål af sannolikt sakral
betydelse, skulle väsentligen vara ett verk af en
modern mejsel, som med exempellöst lyckligt
resultat arbetat i antikförfalskningens tjänst. Det
italienska kultusministeriet och, hvad värre är, en
hel rad af framstående klassiska arkeologer och
konsthistoriker skulle ha låtit draga sig vid näsan
af en raffinerad bedragare. Se där ett af de nyaste
sensationsnumren på konstinköpens område!

Låt oss emellertid litet närmare granska dr
Brisings uppseendeväckande »upptäckt»! Då han
publicerat densamma i en vetenskaplig tidskrift,
har han därmed själf inbjudit till kritik. Hvad
först själfva fyndomständigheterna beträffar, så
affärdas den officiella berättelsen om fyndet i
Notizie degli scavi för 1879 som en — saga,
»en romantisk och rätt pikant liten historia,
som begärligt slukas af de nyfikna och lättrogna».
Att de torra fyndberättelserna i Notizie degli
scavi skulle innehålla sagor och pikanta små
historier, är verkligen ganska öfverraskande.
De italienska journalisternas svulstiga språk och
uppskrufvade patos, som dr Brising i sin artikel
med all rätt persiflerar, kunna dock icke
förändra själfva faktum, som kvarstår lika oberördt
af entusiasternas deklamatoriska fraser som af
dr Brisings hånfulla skepsis. Det har hittills
betraktats som ett själfklart postulat och en
oeftergiflig fordran, att den som sysslar med
vetenskapliga frågor — och konsthistorien torde
väl få anses vara en vetenskap — ger skäl och
bevis för sina satser och sina åsikters riktighet.
Den som i likhet med dr Brising helt frankt
förklarar, att frågan om statyns från Anzio
inköp afgjorts »officiellt», men icke »vetenskapligt»,
bör känna en dubbel förpliktelse att i sin egen
framställning, så vidt möjligt, låta vetenskapligheten
komma till sin rätt. Hvilka bevis har
dr Brising förebragt för att styrka sitt djärfva
påstående, att berättelsen om det ifrågavarande
fyndet skulle vara en myt? Intet annat än sin
egen auktoritet, jmf. s. 268: »det finns icke längre
rum för något tvifvel; när man nyss läskat sina
ögon med intryck från den äkta antiken i
Berlins och Münchens muséer, och dagligen bit
för bit studerat de klassiska konstverken i Rom,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1910/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free