- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 1 (1910) /
55

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lilla folkmyllrande Campo S. Bartolomeo i
Venedig hur statyer af detta slag vinna på intimare
beröring med människorna, vore det skäl att
pröfva om icke genom en förändring af sockeln,
många af de nämnda skulpturerna skulle få ett
nytt, än större värde. Börjesons styrka låg ju
aldrig till det monumentala i egentlig mening.
Det är rent gåtlikt huru han för John Ericsons
präktiga hufvud kunnat komponera något så i
alla hänseenden misslyckadt som dess sockel,
med den i och
för sig
mästerlige namninhug-gande arbetaren.

På tal om
bristande sinne
för
monumentalitet måste
fram-häfvas ett
mär-keligt undantag:
hans
ungdomsarbete, »den
fångne
vikingen » med dess
oböjliga uttryck
af en pelarens
trotsiga
stadighet. Den antika
kolonnen, vid
hvilken
fienderna bundit
fången, ser snarare
ut att vara
bunden vid honom.

De ännu äldre
arbetena Psyche,
triangulärt
komponerad, och
Sjöjungfrurna
med deras fasta
gruppering låta
ana att det ideal
med sluten
uppbyggnad, som
han i sin första
tid beundrat,
gjorde han
sedermera själf
revolution mot,
sträfvande efter rörlighet och lifliga
genombrytningar. På gränsen mellan hans första ungdoms
klassicitet och hans mannaålders realism står
denne viking förenande på ett utomordentligt
sätt de båda stridande riktningarnes bästa.

Börjeson har många gånger tolkat den
manliga kroppens skönhet. Ingen af de senare
(stundom alltför sköna) ynglingastatyerna,
förtjänar i så hög grad som »Vikingen» att resas i en
af de palästror som det nya sportälskande Sve-

rige bygger sig. I den Lingska gymnastiksalen
i gymnastiska centralinstitutet stå gamla
afgjut-ningar af nakna manliga statyer. Den
härigenom uttalade meningen om hvad sporten
egentligen åsyftar, som icke kan uttryckas bättre än
genom skulptural form, är besynnerligt
främmande för den nya sporten. Den behöfver
påminnas därom. »Vikingen» bör pryda
Stockholms idrottspark, »Bröderna» borde, uppställd
på en sportplats för barn och ungdom, bättre

än några magra
budord uttrycka
den rätta
boyscoutlagen.

Det ligger i
»Bröderna»,
liksom i Börjesons
hela verk, icke
blott en
entusiasm för
människans kroppsliga
friskhet,
smärthet och
spänstighet utan också
den inre renhet
och finhet, som
gör hans verk
i kroppslig och
andlig måtto till
en illustration af
den Viktor
Ryd-bergianska idealismen, som väl
också stod hans
egen
lifsåskåd-ning nära.

DE UNGE.
(HALLINS [-KONSTHANDEL).-]
{+KONST-
HANDEL).+}

Både i sin
reklam och sitt
måleri har denna
grupp uppträdt
med en ur
mili-tärisk synpunkt
beundransvärd
sammanslutning och målmedvetenhet. En stark
prisstegring å vissa under 1800-talets senare
hälft lågt noterade varor, såsom afvägd
komposition och stark förenkling, har sedan många
år förberedts genom konsthistoriens intresse för
gamla tiders exponenter på sådana egenskaper.
Giottos enkla monumentala saklighet har
kommenterats och hans efterföljares altartaflor ha
blifvit en modevara för vissa kontinentala muséer.
Nu destilleras dessa primitives konst till teorier,

JOHN BÖRJESON. GIPSMODELI. TILL CARL X GUSTAF*STATYN I MALMÖ.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1910/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free