- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 1 (1910) /
67

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en förfinad förnämhet, blaserad på att i
århundraden vara torntupp på ett konstskåp. Hon
begär en varm personlig beundran. Där hon
nu glider ut på sin snäcka till de europeiska
museumsbibliotekens hamnar, kan hon vara viss
på att finna den. Inom kort kommer någon
kännare af det slutande i 500-talets skulptur att
spinna vidare på den tråd som förf. räckt honom.
Statyetten erinrar om Giovanni da Bolognas
skola, men har ett mycket större hufvud än
hvad där är vanligt.

Ett vackert sifversmedsarbete är den här
afbildade toalettspegeln i ram af ebenholts.
Silfverreliefen å spegelns baksida föreställer
jungfru Maria med barnet och Johannes.
Guldsmeden har begagnat en gravyr af målaren
Rottenhammer som förebild. Detta är typiskt
för konsthandtverket under denna tid — att
man nästan slafviskt fogar sig efter uppsökta
förebilder. Förf. har med ett otroligt tålamod
sökt och funnit direkta förebilder till nästan alla
figurframställningar som förekomma å de olika
föremålen. En häpnadsväckande flit, då man
vet att det för dylika ändamål ofta är
nödvändigt att söka igenom hela kopparstickkabinett
med dess till 10,000-tal uppgående blad rubb
och stubb.

Den lille säckpipblåsaren är en präktig
genrefigur, som tillskrifves den nyss nämnde Giovanni
da Bologna, en nederländsk skulptör under
1500-talets senare hälft, ur hvilkens skola bl. a. den
Adrian de Vries framgick, som skapat
bronsstatyerna i Drottningsholms park. För
statyettens italienska ursprung gifver förf. ett godt
bevis genom att påpeka hurusom säckpiparens
dräkt i detalj motsvarar en samtida skildring af
böndernas dräkt i trakten af Florens
(kostymhistorikern Cesare Vecellio).

Andra italienska föremål, två nieller, äga
1400-talets hela ungdomliga charme.
Kärleksparet med nejlikor i händer och inskriftsbandet
AMORF VOL FEDE är verkligen det mest
betagande prof på det slutande 1400-talets stil.
I Sverige, fattigt på italiensk konst, är det af en
särskild betydelse när ett konstverk som detta
upptäckes. Förf. attribuerar dem med
frågetecken till »Bologna c. 1500».

De öfriga meddelade exemplen må tala för
sig själfva. Den intresserade finner alla
upplysningar i boken. Härvid måste dock påpekas
att den är rätt dyr för ett privatbibliotek
-400 Mark* Priset är emellertid ingalunda högre
än hvad den utmärkta bokhandtverkliga
produkten låter vänta. Förlaget — Generalstabens
litografiska anstalt — har gjort sig högt
förtjänt genom sitt utmärkta arbete, troligen
förenad med icke liten ekonomisk risk, kanske
uppoffring. Vi tillönska dem lifligt all framgång

* För subskribenter före utgången af detta år 300 Rmk.

och mod att fortsätta på den beträdda vägen.
Det är särskildt glädjande att en bok af svensk
författare, som af naturliga skäl aflattats på
tyska, dock helt och hållet tillverkats inom
landet och kan bära vittne om vårt bokhandtverk
i utländska bibliotek.

För att återgå till hufvudsaken, författarens
del i verket, torde kanske någon undra, hvarför
icke en fylligare skildring gifvits af dylika
konstskåp i allmänhet, deras ursprung och utveckling.
Det skulle säkert ökat förståendet för det
föreliggande fallet. Orsaken härtill är antagligen
den, att för ett par år sedan utkom ett tyskt
verk, som sammanfattande skildrade dessa
frågor. Då förf. tydligen icke velat i sina
första-handsundersökningar inblanda referat af andras
arbeten, har han inskränkt den kulturhistoriska
miljöbeskrifningen till sin egen känsliga essay
öfver Hainhofers person. Han har icke plöjt
med andras kalfvar och å andra sidan gjort
sitt eget katalogarbete så fullständigt färdigt,
att det icke behöfver göras omigen. En
monumentalt renlig metod att skapa böcker,
som vi — icke minst för dess pedagogiska
inverkan på de många tillverkarna af onödig
idisslingslitteratur i den konstvetenskapliga
världen — bekänna den djupaste och tacksammaste
respekt för.

Det är att hoppas att författaren efter detta
storverk på den utomsvenska konstens mark,
skall återvända till det område, som han mer
än någon annan behärskar och där han mer än
någon annan behöfs — den svenska
konstslöjden.

KVINNLIG RYGGFIGUR, GIPSRELIEF AF TYSK SKOI.A FRÅN
150O-TALET.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1910/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free