- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 1 (1910) /
92

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Berlin och andra städer. De
material han rör sig med äro
brons, marmor, gips, olika
metaller och ädelstenar och för
resten ungefär alla ämnen som
låta modellera, hugga eller skära
sig; men mest af allt är hans
älsklingstema keramik. Och mot
materialets mångfald svarar en
ännu större mångfald af de
därur resulterande formerna,
lånade från människornas,
djurens, växternas och särskildt
hafsbottnens brokiga värld, allt
prägladt af hans mycket
personliga fantasi, som uppfinner
ändlöst varierande
kombinationer därmed. Från porträtter,
statyer och karrikatyrer till
smycken, vaser, skålar och
andra nyttiga föremål; asiatiska
monstruösa fetischer och
mytologivarelser samt groteska
sagofigurer ur olika folkslags
föreställningar om elemental-värl
den, troll och vattenandar, etc.

Och lika uppfinningsrik som
han är i att komponera fantas- vas.
tiska former är han också i att
experimentera med de olika
materialens användande
på ett öfverraskande och
träffande sätt. Sällsynta
stenarter och kristaller
roar det honom ibland att
placera, så att de verka
som kvickt funna
paradoxer.

St. Lerche är inte
mindre målare än skulptör,
och färgen spelar lika stor
roll i hans produktion som
formen. Det var då ej
underligt att keramiken —
denna lyckliga förening af
dem båda — skulle bli
hans egentliga område;
här har han äfven funnit
ett uttrycksmedel som
passar just det groteska
draget i hans fantasi.

För resten har Lerche
pröfvat åtskilligt. Hans far
var norske genre- och
akvarellmålaren Vincent
Stolzenberg-Lerche, som
var gift med en tyska och
bosatt i Dusseldorf, där
sonen, född 1867, växte
upp i en alltigenom konst- leo xiii.

närlig miljö. Vid 15 år
studerade han ett års tid vid
Kunst-gewerbeschule i Dusseldorf.
Strax därefter öfvertog han och
ledde en liten keramisk fabrik
därstädes, hvarvid han ägnade
sig åt tekniska experiment och
små uppfinningar på det
området. Vid världsutställningen
i Antwerpen 1885 lärde han
känna italiensk maj olika, hvilket
gjorde att han reste till Italien.
Där tog han sedan plats hos
en skulptör i Florens och
arbetade åt denne för 30 centesimi
i timmen om dagarna samt
ritade i akademin om kvällarna.
Sin inspiration hämtade han
mest af Luca della Robbia,
ett inflytande som ännu tydligt
sitter kvar i en del af hans
arbeten. Sedan blef Neapel
hans vistelseort, där han
fördjupade sig i formstudium bland
Herculanums och Pompeji
upp-gräfda föremål, hvars nobla och
ändamålsenliga skönhet aldrig
någon senare tids konstindustri
kunnat mäta sig med, och som
blefvo af stor betydelse för
Lerches utveckling.
Samtidigt hämtade både hans
färg- och formsinne riklig
näring i Neapels akvarium,
denna utsökta exposition
af en underhafsvärld så
olik vår vanliga jordiska
och så oändligt rik på
tacksamma motiver för
en tillvaratagande fantasi,
motiver som Lerche sedan
aldrig tröttnat på att
använda i sin färgplastik.

Sedan kom han till
Paris, där han en kort tid
studerade målning för
Eu-géne Carriére. Men det
var inte hans genre. Han
trifdes bättre med att
tillbringa sin tid i
privatsamlingen »Vieux Japon»,
tillhörande herr Bing i Paris,
än i Carriéres atelier; och
så blef det keramiken som
upptog honom igen.
Dessutom modellerade han
bronsmodeller för olika
konstindustriaffärer i
Paris.

1897 eröfrade han di-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1910/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free