- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 2 (1911) /
6

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TSOBA (I’ARF.RI’LAT). SIGN. TETSUGENDO NAOFISA.

I7OO-TAI.ETS SENARE DEI,.

presenteras af Hachimau-Taro-E-Kotoba * af
Hida-no-Kami-Korehisa. Andra målningar, skisser
och e-makimonos från denna period torde ej
be-höfva uppräknas.

1 början af 1400-talet upphörde
producerandet af detta slag e-makimonos, målningar och
skisser. Och den förra delen af 1200-talet hade
redan sett framträdandet af den s. k. »svart- och
hvit » målningen, hvilken infördes från Kina under
Sung och Yuang-dynastierna af Dogen och
Do-rytt, präster tillhörande Zeu-sekten, hvilka där
be-drifvit studier. De nya »svart- och hvit -skolorna
började florera på 1300-talet och behärskade
fullständigt den japanska målarvärlden med en
öfverlägsen skara konstnärer, såsom Mincho och
Tosetan i första ledet, Shubun och Sesshu i
hufvudstyrkan samt Sotan, Maranobu, Keishoki
och Motonobu i eftertruppen, samtliga stående
under Shogunernas Yoshinietsu och Yoshimara
beskydd.

Kritiken har i denna skola bländats af en ljus
och lätt komposition, en djärf och fri
pensel-föring men städse förbisett, att endast kinesiska
motiv framställts, kinesiska motiv, som voro
totalt främmande och vid denna tid så aflägsna,
att man aldrig försökt afmåla föremålen efter
verkligheten.

Jag har en gång uttalat följande: »Dessa

målningar kunna knappast kallas japanska; de
äro ingenting annat än kinesiska målningar
utförda af japanska händer.» Beklagligt nog har
ingen specialist på japanska målarkonstens
historia någonsin med ett ord vidrört denna punkt.
Jag hoppas i framtiden bli i tillfälle utlägga
min åsikt inför offentligheten.

TSUHA (PARERPI.ÅT). SIGN. SOTEN. 1600-TAI.KT.

dradet) bildar glansperioden för dessa arbeten.
Karrikatyrerna af Toba Sojo i Fujiwara-perioden,
> Shikisan Engi m. fl. e-makimonos, Geuji
Mo-nogatari >, enligt sägen ett verk af Takanobu i
Heiki-perioden och »Xenchu Gyoji», »Ymai
Soshi» samt »Jigoku Soshi», tillskrifven
Metsu-naga, äro alla mästerstycken som sågo dagen
fram till slutet af Genpei-perioden. — Till
Ka-makura-perioden höra > Kitano Teujin Engi»,
Kegon Engi», Heiji Monogatari» m. fl. talrika
arbeten. Början af Ashikaga-perioden må re-

KIRIN, DRAKHÄST, MYTOLOGISKT DJUR MED I.YCKI.IG
BETYDELSE. BRONS.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1911/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free