- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 2 (1911) /
8

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Se på blommorna vid flodstranden. De må
vara wistarias, liljor, gentiana, pioner eller rosor.
Vattnet må vara klart eller grumligt och det
må strömma hastigt eller sakta. Föreställ eder
återspeglingen af de olika blommorna på ytan
af det med olika hastighet strömmande vattnet.
En del återspeglingar kunna närma sig en kopia
af naturen, under det andra utgöra en vrångbild.
En del kunna synas mycket förvanskade, andra
måhända idealiserade. Vi jämföra målaren med
blommorna och träsnidaren och tryckaren af
Ukiyo-ye-reproduktionerna med de olika
spegelbilderna i vattnet. Det är tydligen ett långt ifrån
lämpligt, om icke t. o. m. absurdt
tillvägagångssätt att studera blommornas naturliga fägring
på deras spegelbilder i vattnet. Samlandet och
studerandet af Ukiyo-ye-originalmålningarna får
sålunda sin rätta belysning. Studiet, i ordets
rätta betydelse, af Ukiyo-ye-målningar skulle
endast utöfvas å original.

De till ett hundratal uppgående målningarna,
tillhörande Ukiyo-ye-skolan, som i dagarna äro
utställda i Stockholm, äro desamma, hvilka varit
utställda på den Japansk-Brittiska utställningen
i London och som där blefvo mottagna med så
stor beundran. En europeisk kännare uttalade
sig efter en minutiös granskning af samlingen,
som är den största förekommande af
Ukiyo-ye-målningar i Japan, på följande sätt.

»Västerlandets kritik af Ukiyo-ye-målningar
har högst sannolikt inskränkt sig till färgtryck,
af hvilka största antalet efter noggrann pröfning
påvisats vara efterapningar. Xär jag därför står
inför en så lysande samling original som denna,
är jag rent af hänryckt af den charme, grace
och färgernas harmoni, beskrifningens liflighet
och skicklighet i konturteckningen, som utmärka
desamma. Ankomsten af denna samling, hvilken
är enastående i sitt slag, är af epokgörande
betydelse för studiet af målningar ur denna skola.»

Det väsentligaste grundvillkoret i det
historiska utforskandet af Ukiyo-ye-målningarna är
ett jämförande studium af olika målares original.

NETSUKE. TRÄ OCH LACK I
FÄRGER.

ÄRKEHERTIG AI.1IREKT AF ÖSTERRIKE.

OLJEMÅLNING. BJÖRKS INI).

Några habsburgska

PORTRÄTT.

AF NILS SJÖBERG.

PÅ det gamla Gyllenstiernska godset
Björksund, nu tillhörigt grefve Axel Mörner, finnas
tre porträtt af medlemmar af huset Habsburg
från början af 1600-talet. Hur dessa förirrat
sig hit känner man icke, men då man vet, att
grefve Göran Gyllenstierna en tid stod
drottning Kristina nära — han var generalguvernör
öfver hennes underhållsländer — och begåfvades
med hennes af D. Beck utförda här förvarade
porträtt, förefaller det frestande att antaga, att
äfven de tyska porträtten stamma från samma
håll och utgöra en del af trettioåriga krigets
byte. Till konstkammaren i Hradschin i Prag
skulle man ju gärna vilja räkna dem, då de
föreställa kejsar Rudolfs bröder kejsar Matthias
och ärkehertig Albrekt samt den förres gemål,
Anna af Tyrolen. Inventarierna öfver de
därstädes tagna konstsakerna upptaga dem likväl
icke, men också på andra platser togs ju byten
af konstskatter.

De tre porträtten tillhöra en svit, de äro lika

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1911/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free