- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 2 (1911) /
19

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sens klassisistiska typiseringslust. Det är
egentligen blott landskapsbakgrunderna, där de forna
guldfonderna utbytts mot verklig natur, det
stora bildformatet och annat dylikt, som talar
om, att äfven här uppe i Nord-Europa något
nytt står för dörren. Konstnärligt nå
målningarna icke upp till skulpturen, men deras varma
djupa toner i mörkrödt, mörkgrönt och dunkelt
lysande guld — i dräktbrokaderna — stämma
vackert samman i några få, enhetliga ackord.
Så som de nu framträda är det dock att märka,
att de icke ge någon föreställning om hvad de
egentligen äro. Naturligtvis — höll jag på att
säga (och kan gärna säga det) — har också
här en oskicklig och samvetslös klåpare i en
»restaurators» skyddande förklädnad drifvit sitt
ofog och åstadkommit en skada, som väl nu är
obotlig. Jag har själf haft tillfälle att jämföra
tillståndet före och efter attentatet och kan
konstatera hvad som skett. I nymålning har väl
inte gjorts så mycket — den som vill kan ju
jämföra den här afbildade pannån med de tre
helgonen på predellan med motsvarande stycke
af totalbilden, så får han den ungefärliga skalan.
Målningarnes status var till all lycka en ovanligt
god — så mycket onödigare var hvad som

gjorts: en öfversmetning af det hela med någon
tjock, grof fernissa — eller hvilka
manipulationer man nu företagit sig — som totalt
för-därfvat färgernas glans och valörernas fina
samspel. Den koloristiska helhetseffekten är
förråad till en upprörande grad.

Hvad frågan om konstverkets tillkomstsort
angår, är denna icke så lätt att med bestämdhet
och på rak arm reda upp. Biskop Bang lär
ha tänkt sig Köln — ett antagande af rätt
ten-densiös natur, då han därmed anser sig kunna
bygga på vissa förbindelser, som på 1500-talets
början existerade mellan denna stad och Norge.
Antagandet är ohållbart lika så väl som andra
funderingar som framkommit om skåpets
nederländska ursprung. Dess ursprung kan ej vara
att söka annorstädes än i Tyskland och man
torde ej behöfva befara att mera kapitalt taga
miste om man här i första hand tänker på
Liibeck. Liibeck var ju den tyska ort, som nu
under medeltidens sista del — och äfven förut ■—
haft ojämförligt största betydelse för vårt land,
i politiskt och manufaktur-kommersiellt inte
mindre än i konst-kommersiellt hänseende. Så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1911/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free