- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 2 (1911) /
41

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sätter jag för min del bland de säkra
Lund-bergarne n:r 19, som återgifver grefvinnan
Fredrika Eleonora Horns liffulla och
aristokratiska drag. Hon är visserligen icke längre i
sin första ungdom utan närmar sig trettiotalet
■— som hon för öfrigt aldrig skulle upplefva —■
men blicken har ännu kvar ungdomens
skälm-aktighet och en ansiktsuttryckets liflighet, som
konstnären förträffligt attraperat, och den
dyrbara toalett, i hvilken hon öfvergått till
eftervärlden — röd pälsbrämad sammetskappa och
blå sammetsmuff samt dyrbara spetsar —- visar
att Lundberg kunde med de torra
pastellkritorna framkalla samma illusion som hans
samtida och vän Alex. Roslin med oljefärgen,
Bland dessa pastellporträtt, som här gå under
Gustaf Lundbergs namn, förekomma tvenne,
inför hvilka jag till en början kände mig något
tveksam med afseende på mästarenamnet, och
det är de intressantaste bland dem alla,
nämligen de båda porträtten af den unge Karl
Gustaf Tessin och hans grefvinna (n:r 27 och
28). Väl vet jag att desamma, hvilka på
Tes-sins dagar funnos på hans gods Åkerö i
Södermanland, enligt traditionen uppgifvits vara
arbeten af Lundberg, men när pastellkritorna med
de här använda, mera dämpade tonerna äro helt
olika dem han använde och modelleringen
sär-skildt af ansiktena icke är hans, ty den är
mycket mjukare och i detaljerna mera
genomarbetad, så var tviflet förlåtligt. Sannolikt är
dock Lundberg mästaren äfven till dessa. Och
olikheten i fakturen i dessa porträtt,
jämförda med de öfriga, kan förklaras däraf, att
Tessin och hans maka måste vara målade i
Paris, dit de, som år 1727 firat sitt bröllop,
kommo redan i början af år 1729. Hon var
då 17 år, han 33. Lundberg var vid denna
tid bosatt därstädes sedan flera år tillbaka och
hade ett stort namn om sig som en af de bästa
pastellmålarne. Det var ju då helt naturligt,
att den svenska konstvännen skulle anlita just
honom för utförande af de första porträtt han
lät måla af sig och sin maka. Är färgen i de
öfriga Lundbergsporträtten mera uppdrifven, i
höga varma toner, så är den i dessa båda mera
blek, något stötande i blågrått och därmed mera
närmande sig Rosalba Carrieras. Detta är
ganska egendomligt och intressant, enär vi här
således kunna se ett inflytande af denna
Lundbergs lärarinna i pastellmålningens läckra konst,
hvilket ju alltid har sitt intresse. Tessins bild
är återgifven på omslaget. Den unge ädlingen är
framställd i all sin ungdoms bedårande fägring,
förnäm i hållning och ansiktsuttryck, vårdslöst
elegant i sin toalett med det koketta blåa
bandet, som vid halsen sammanhåller skjortbröstet,
och sin röda kappa. Och vi kunna förstå, att
han vid sitt förra besök i Paris såsom
nittonårig yngling hade »med sin farliga liflighet»

blifvit utsatt för mera än ett pistolskott, affyradt
af någon svartsjuk äkta man, såsom det
berättas från den tiden.

Af de öfriga porträtten på utställningen
kunna vi här endast sysselsätta oss med ett
fåtal, därvid i förbigående omnämnande, att
frihetstidens mera tongifvande porträttmålare äro
ganska talrikt representerade, såsom Schröder,
Johan Henrik Scheffel, Olof Arenius, Lorenz
Pasch d. ä. och Per Krafft d. ä. samt de mera
oansenliga Jakob Björk, Lundbergs kopist,
Johan Stålbom och J, H, Cornelius, Den senare
har enligt min mening utfört det stora
knästycket framställande Lovisa Ulrika (n:r 60 A),
hvilket sitter i blåa salongen på midtväggen.
I detta porträtt, som står yrkesmålaren nära,
brister konstnärligheten betänkligt. Redan vid
första ögonkastet kommer man att erinra sig
konung Adolf Fredriks stora helbild i gröna
salongen på Gripsholm, äfven den utförd af den
gamle tapetmålaren, som lämnade efter sig så
många porträtt af den Holstein-Gottorpska
familjens öfverhufvud m. fl. Bland
miniatyrmålningarna tages priset af Lafrensen d. y:s
förtjusande bröstbild af friherrinnan Lovisa Amalia
von Kochen, f. von Duben (n:r 132). Att n:r
133, som framställer en kallt och hårdt målad
ung dam i 1740-talets dräkt, prydd med rosor
i hår och på bröst, ej är af P. A. Hall, såsom
det uppgifves sannolikt på grund af den för
öfrigt synnerligt klumpigt anbragta signaturen
i rödt, bör vara klart för en hvar. Hall var ju
för öfrigt född först år 1739. Men innan vi
lämna porträtten, måste vi påpeka tvenne
mästerverk, som sitta i det innersta kabinettet till
höger, nämligen Alexander Roslins ypperliga
bild af konstakademiens præses,
öfverintenden-ten C. F. Adelcrantz, och det af en ung man,
utfördt af den franske målaren Louis Tocqué.
Det förra (n:r 1), som är signeradt Paris 1754,
är ett fullödigt prof på den store stoffmålarens bästa
egenskaper. Det har förut varit synligt på ett
flertal utställningar — senast på den stora
retrospektiva i konstakademien år 1898 — och
är således en gammal bekant, under det att
däremot det senare (n:r 77) är en ny
uppenbarelse såväl för forskaren som för den stora
allmänheten. Det är ett minne från Karl
Gustaf Tessins dagar och från hans samlingar på
Äkerö, i hvars katalog det också finnes
upptaget och värderadt till 360 livres, d. v. s.
omkring 250 kronor. Skulle det nu sättas på
auktion, skulle det helt säkert betinga minst
12-ä 15,000 kronor. Det framställer grefvinnan
Tessins släkting löjtnanten grefve Carl Arvidsson
Posse och är förträffligt i sin natursanning och
sin varma kolorit. Jag tvekar ej att sätta det
främst bland alla målningarna på utställningen.
Det bredvid sittande landskapet med det älskande
paret i gröngräset är också en framstående

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1911/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free