- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 2 (1911) /
104

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den svenska
konstutställningen I ROM.

AF HARALD BRISING.

Genom Sveriges deltagande i den
internationella konstutställning, som öppnades i Rom den
27 mårs 1911, återknöts och förstärktes ett band
som i gångna tider varit af den största
betydelse för den svenska kulturen och konsten.
Alltifrån de dagar då Giambattista och
Dome-nico Pahr voro verksamma vid de svenska
Vasaslotten, ja ända sedan den halft mytiske
Donatus byggde Lunds domkyrka har Italiens
inflytande på den svenska konstutvecklingen
varit befästadt. Efter att ha kulminerat med
Sergel och Byström drog det sig så småningom
under 1800-talet tillbaka, och i våra dagar står
den svenska konsten så pass själfständig, att den
icke längre behöfver uppträda som blott
mottagande utan också kan göra ett försök att
själf vara gifvande. Den framgång som den
svenska konstutställningen i Rom lyckades
erhålla, trots vissa mindre gynnsamma auspicier
vid starten, är ett bevis på att detta försök
icke heller varit förfeladt.

Stort anlagd som den italienska utställningen
var, hade den utsträckts till att omfatta icke
blott hela den moderna konsten i Europa,
Amerika, Kina och Japan, utan äfven äldre
tiders konstalster, försåvidt de stått i något
slags förbindelse med Rom och Italien. För
detta ändamål hade anordnats tvenne separata
historiska utställningar, den ena arkeologisk, i
Diokletiani termer, afsedd att visa den antika
romerska kulturens utbredning i de barbariska

provinserna, den andra s. k. retrospektiv i San
Angelo och omfattande förutom prof på äldre
italiensk kultur en samling arbeten af utländska
konstnärer, som varit verksamma i Rom under
forna tider. I den arkeologiska utställningen
hade Sverige från början icke deltagit, men med
anledning af konung Gustafs besök därstädes i
sällskap med konung Viktor Emanuel ditsändes
sedermera såsom gåfva från svenska regeringen
en samling afgjutningar efter de antika
skulpturer i Nationalmuseum som uppgifvas
härstamma från Hadriani villa. Dessa som tillhöra
grundfonden i svenska statens antiksamling
inköptes på 1700-talet af Gustaf III genom
förmedling af konstagenten Piranesi.

Hvad den retrospektiva utställningen beträffar,
så hade den för Sveriges vidkommande kunnat
bli synnerligen omfattande och intressant, när
man tänker på hvilket rikhaltigt material som
föreligger och hur betydande de impulser äro,
som svensk konst mottagit från Italien. Men
för detta ändamål hade större medel måst ställas
till de kommitterades disposition, och vidare
hade dessa senare varit nödsakade att göra
rätt vidlyftiga konsthistoriska forskningar som
man icke kunde vänta sig skola medhinnas af
dem som samtidigt hade att tillgodose den
moderna konstens behof. Kom därtill risken att
utställa värdefulla original i en provisorisk
tillbyggnad, som gjorde, att det mesta af
utställningsmaterialet som kunde anskaffas bestod af
fotografier, teckningar och några få afgjutningar,
så förstår man att samlingen icke kunde blifva
synnerligen representativ. Men äfven med
kännedom om dessa förutsättningar måste en
besökande onekligen bli en smula öfverraskad af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1911/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free