- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 3 (1912) /
1

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONST och KONSTNÄRER

ÅRQ. III. 1Q12.

RAMSKA SÄLLSKAPETS
RETROSPEKTIVA
UTSTÄLLNING DECEMBER 1911
-JANUARI 1912. AE AXEL GAUFFIN.

TJUGOTVÅ år ha förflutit sedan våra grafiska
konstnärer för första gången mönstrade sina led vid
gemensam och samlad revy. Det var i
Nationalmuseum år 1889, som den då treåriga
Föreningen för Grafisk Konst hade anordnat en
utställning på öfver sexhundra nummer. »Afsikten
har varit», skrifver föreningens dåvarande
sekreterare, amanuensen Folcker, i sitt förord till den
instruktiva och dyrbart utstyrda
utställningskatalogen, »att gifva en öfverblick af de grafiska
konsternas nuvarande ståndpunkt i de nordiska
länderna, hvarför i våra dagar verkande
konstnärers arbeten i främsta rummet fått plats på
utställningen. Då emellertid åtskilliga
företeelser inom den lefvande konsten ha sin förklaring
och sina förutsättningar i en föregående tid, så
hafva med afseende fäst härå åtskilliga
konstalster af äldre datum ansetts böra i utställningen
ingå, och har vid valet af dessa år 1850 blifvit
satt såsom
terminus
a quo’».

En
liknande princip
har följts
vid den nu
pågående [-utställningens ordnande.-]
{+utställning-
ens ordnan-
de.+}

En ny
generation har
nått
bevä-ringsåldern,
men med de
unga ha
förenat sig
andra och
tredje
uppbådet ända
till
landt-stormens
gråskäggiga
veteraner,
att nu ej tala
om de sym-

patiska amazoner, som, bildlikt taladt, här och
livar från salarnas väggar rikta sina radérnålar,
grafsticklar och knifvar mot åskådarens, kanske
till på köpet obeväpnade ögon.

Det är Grafiska Sällskapet, I909bildadt af åtta
unga konstnärer, som har sändt ut budkafveln.
Och äfven Föreningen för Grafisk Konst har
lystrat till kallelsen och bidragit med en dyrbar
kollektion, frukten af tjugufemårig verksamhet.

Låt oss lägga det blygsamma lilla
kataloghäftet öfver 1911 års utställning bredvid dess
pretentiösare frände från 89 och företaga litet
statistik. Det är kanske tråkigt, men det skänker
förkunskap, och förkunskaper äro nyttiga, säger
IT. C. Andersen.

Det första vi upptäcka är, att den pågående
utställningen, efter katalogens slutsiffra 453 att
döma, numerärt är sin föregångare med dess
606 nummer betydligt underlägsen. Men drifva
vi vår undersökning något längre, finna vi att
detta förhållande ej innebär någon minskad
re-presentationssiffra för den svenska grafiken. Det
beror endast på, att planen för 89 års
utställning var lagd betydligt bredare. Norrmän,
danskar och finnar intogo ett artigt utmätt utrymme

inom de
olika afdelnin-garna:
»Träsnitt»,
»Gravyrer
och
Etsningar » samt [-»Litografier»,-]
{+»Litografi-
er»,+} och
dessutom
tillkom som
en fjärde
grupp
»Illustrerade arbeten och [-fotomeka-niskt-]
{+fotomeka-
niskt+}

tryck». Den
svenska
af-delningens
grafik
utgjorde således endast
267
nummer.

Men inte
hellerdenna

G. VON ROSEN. FLANDRISK KROGSCEN. LINJEETSNING. 1870.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1912/0005.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free