- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 3 (1912) /
22

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C. USTAF VASAPORTRÄTTET FÖRE RESTAURERINGEN.

Det restaurerade

GUSTAF VASA-PORTRÄTTET.

Det under den gångna hösten så ornskrifna,
Uppsala Universitet tillhöriga Gustaf
Vasa-por-trättet gick slutligen färdigrestaureradt tillbaka
till sin ägare. Det har ej varit mig förunnadt
att följa denna restaurerings olika faser, men
jag minnes porträttets forna utseende och har
varit i tillfälle att se det i sitt nuvarande skick.
Det ansågs förr vara en kopia från 1500-talets
slut af det år 1542 målade originalet och
ifrågasattes senare vara den i många konster forfarne
Jacob Bincks målning af ifrågavarande år.

När man nu ser det renoverade, från sin
grofva påmålning befriade porträttet, är det
verkligen förvånande, att påmålningen — det
gäller egentligen ansiktet — så energiskt
kunde försvaras som ursprunglig. Zorn har
upptäckt det bakomliggande, äkta porträttet,
som man höll för undermålningen, löjligt nog,
och han har pietetsfullt, med en och annan
försiktig ipensling lyckats framtaga denna
klenod. Detta skall alltid räknas honom till
ovärderlig förtjänst. Nu gör porträttet verkligen
intryck af att vara en nederländsk eller neder-

GUSTAF VAS APORT RÄTTET EFTER DEN AFSIXTADK
RESTAURERINGEN.

tysk 1500-talsmästares omutligt sanningskära
och om minutiös detaljkonst vittnande skapelse.
Dylika porträtt ha sin egen särskilda habitus
och verka genom sin subtila teckning, sin ofta
litet tunna, spröda kolorit och stillsamma
objektivitet. Ansiktsuttrycket med dess spår af
trötthet, dess tunga stämning förefaller vara taget
på kornet. Det är alls ej osannolikt, att Zorn
lyckats få fram just den nedertyske Jacob Bincks
tolkning af den svenske monarken, och en
jämförelse med bestyrkta porträttbilder af denne
mästare, om hvars uppskattade tjänster den
danske konungen och den preussiske hertigen
i Königsberg täflade i åratal, skulle väl något
bättre klargöra den saken. Det kan vara af
intresse att veta, o att Binck synes porträtterat
äfven Johan III. Är 1561 »utlånades» mästaren
från Königsberg af hertig Albrecht »zur
Ver-fertigung etlicher Dinge» till den svenske hertig
Johan, som lät Binck uppsöka sig dels i
Inster-burg dels i Kowno.1

Ar det nu en äkta Bincksk målning, som
tack vare Zorn afslöjats för våra förvånade
blickar, borde detta verkligen intressera en af hans
angripare, intendenten G. Upmark, som ju först

1 Ehrenberg, Die Kunst am Hofe der Herzoge von
Preussen, sid. 52 o. 196.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1912/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free