- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 3 (1912) /
32

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.


Mm.

KONUNGENS S A I.OXC».

slut måste jag inskränka mig till att gifva
tvän-ne, efter inventarierna ordnade interiörer — den
ena från 1744, då slottet stod i det skick
Ul-rica Eleonora den yngre lämnat det, den andra
från 1777, då det visar sig sådant det blifvit
under Lovisa Ulricas dagar. Båda dessa
interiörer skola skänka oss bidrag, belysande det
sätt på hvilket problemet om slottets ordnande
1911 har måst lösas.

Jag skall ej uppehålla mig vid alla de
skatter den resande kunde fått se på Drottningholm,
om han varit där sommaren år 1744. Somliga
af dessa slottets konstföremål ha numera
alldeles försvunnit, t. ex. det stora skåp af silfver
och elfenben, som då värderades till ej mindre
än 3,000 D. S. Andra hafva hamnat på andra
håll; så de båda Augsburgsuren af Mayer och
Scheurlin, som nu äro utställda på Gripsholm,
elfenbensgruppen med Kristi nedtagande från
korset, som ännu 1744 ej hunnit komma ens till
Lofö kyrka, från hvilken den i senare tid på
omvägar vandrat in i statens samlingar; det med
graverade silfverplåtar klädda spelbordet, nu i
Nationalmuseum, o. s. v. Jag skall blott
påkalla mina åhörares uppmärksamhet för en
detalj, som ej saknar sitt intresse i krönikan om
slottets inre utseende.

Från den år 1741 aflidna drottning Ulrica
Eleonora hade till Drottningholm lämnats en

en högst omfattande samling konstföremål, bland
hvilken miniatyrporträtt, reliefer i elfenben och
vax, en mängd kinesiska lacksaker, föremål af
glas, bärnsten etc. Den största delen af
samlingen intog emellertid porslinet,
älsklingsföre-målet för tidens samlarlust.

Ulrica Eleonora, dotter till en af Sveriges
största konstsamlare, Hedvig Eleonora, hade
synbarligen ärft sin moders intresse i denna väg,
men specialiseradt på porslin. Nästan i hvarje
mer betydande rum på Drottningholm omtalas
vid denna tid porslinsföremål, och drottningens
s. k. lilla kabinett var ett sannskyldigt
porslinsmuseum. Det var ett stort rum (10 aln. 1. och
8 aln. br.) beläget åt parken i den södra af de
fyra större paviljonger, som före Lovisa Ulricas
ombyggnad begränsade slottets midtparti. Man
kom dit genom södra drabantsalen (afb. sid. 25) och
två rum, som ännu i dag bibehålla barocktidens
or-nering. Rummet var klädt med grön damast och
möbleradt med en länstol och fyra taburetter,
förgyllda och med å regarn i silke sydt öfvertåg.
Framför den öppna spiseln stod en skärm af hvit
sidensars med mönster i guld och silke samt
å insidan klädd med tryckt kinesiskt siden. A
väggarna funnos större och mindre porträtt af
den svenska kungafamiljen. Jämte de nämnda
möblerna fanns endast en lackerad kinesisk
kista samt 4 bord, äfven de lackerade. Utom ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1912/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free