- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 3 (1912) /
59

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mellan tre sinsemellan dock tämligen olika men
i alla händelser lika äkta och, om man så vill,
lika äktsvenska konstnärslynnen.

Pelle Svedlund har visserligen som vanligt
valt sina motiv från skilda vallfartsorter Europa
rundt, och man kan kanske spåra främmande
inflytanden här och där, men om någon
osjälf-ständighet behöfver det därför icke bli tal, och
lättheten att acklimatisera sig brukar ju också
framhållas som ett typiskt svenskt drag. Det
är naturligtvis Briigge, som fortfarande lämnat
hufvudparten af Svedlunds utländska motiv.
Hans Brfiggekanal, som ligger tyst och
drömmande i skymningen och hvars mörka vatten
lyses upp af ett par hvita svanor, känner man
igen men återser alltid lika gärna. Bretagne,
Chioggia, Montefiascone, Rom och dess
cam-pagna ha aflockats många vackra stämningar;
»Ruin på romerska campagnan» och »Döda
hafvet», den senast daterade af alla Svedlunds
dukar, kunna nämnas som förträffliga prof på
hans både kunniga, känsliga och tankfulla konst.
För hans svenska dukar finnas
ortsbeteckning-arna Fiskebäckskil, Jämtland och Gäfle. »På
sjöverandan» är en västkusttafla med en
oändlig-hetslängtan i sig, som håller betraktaren fången
med mystiskt starka grepp, den stora taflan
»Solnedgång på fjället» är en jämtländsk lyrik
af utsökt färgstämning, och till Gäflemotiven
hör den vårglada »På tröskeln», med den gyllene
lönnblommen.

Uteslutande hemlandstoner spelas upp af
Wilhelm Smith och Erik Hedberg. Smith, som
slog igenom med färgmustiga och figurrika
genrebilder från studieåren i Italien, upptäcker
nu för oss vår egen naturs och vårt eget
folk-lifs måleriska skönheter. Hans »Marknadsscen» —
från en af våra landsortsstäder — är en
ypperlig komposition, väl sammanhållen i både form
och färg, trots den granna färgskalan. Den här
återgifna »Droskstation på Gustaf Adolfs torg»
kan ju icke komma till sin rätt i svart och hvitt,
men torde i alla fall vara den som bäst lämpar
sig för reproduktion, då de öfriga af hans
arbeten på utställningen ännu intimare bundits
samman med konstnärens färggifning. Hans »Hvila»
t. ex. — en landtman, som låter dragarna pusta
framför plogen — kan fotografien icke
återge, förr än färgfotograferingen är fullkomnad.
Äfven ett par vackra stämningslandskap utan
lefvande staffage hörde till Smiths afdelning
denna gång.

Af Erik Hedberg återgifves här den enkla
men effektfulla »Grindhålet». Fortfarande tycks
vintern verka mäst inspirerande på Hedbergs
konstnärsgenius, alltid frisk som ett vinterny.
Men denna gång har han exponerat några
sommarlandskap också, t. ex. den stora,
vederhäftiga taflan »Gestrikebygd». »Skogsglänta»,
»Snö och vatten», »Fors» m. fl. äro karaktäris-

I.oris SPARRE. PORTRÄTT AF TOI.I.IE ZELLMAN. OLJEMÅLNING.

tiska exempel på hvad Hedbergs
landskapsskildring förmår, där den lyckas bäst.

Utställningen i sin helhet skall ihågkommas
som en af vårens solidaste.

K. B.

Louis Spai’res utställning. Grefve Louis
Sparre, som mellan åren 1891 och 1909 var
bosatt i Finland, har sedan sistnämnda år verkat
i Stockholm och har i år hunnit öppna sin andra
separatutställning här. Den förra utställningen i
Konstnärshuset för ett par år sedan var fylligare
än den nuvarande, var’ i vissa delar retrospektiv
och gaf vackra prof på konstnärens
mångsidighet. Grefve Sparre uppträdde då som porträtt-,
figur- och landskapsmålare, som oljemålare,
akvarellist, pastellist, etsare, tecknare,
konstindu-strialist.

Den utställning, som nu pågått under mars
månad i Hallins konsthandel, omfattade endast
arbeten från de båda senaste åren och visade
konstnären hufvudsakligen som porträttör i olja
och färgkritor samt som landskapsmålare i olja
och färgteckning.

Af porträtten tilldrog sig den här
reproducerade bilden af skådespelerskan fröken Tollie
Zeliman särskild uppmärksamhet. Konstnären
hade i denna tafla velat lösa ett ganska krångligt
färgproblem, i det att ett lampljus fått flöda fram

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1912/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free