- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 4 (1913) /
53

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JUSTUS LUNDEGARD. MED
ANLEDNING AF HANS SENASTE TAFLOR.
ak August Haiir.

En af skånekonstens förnämsta krafter är sedan
länge Justus Lundegård, Skånska konstnärslagets
nyss afgångne ordförande, en präktig typ för de
medelålders målare, som gjort sig kända för på
de solidaste studier grundade tolkningar af Skånes
natur och odalbygder. De bilda sin särskilda
skola dessa landskapsmålare, skiljande sig rätt
betydligt individuellt, men ändock samhöriga
genom sitt kynne, sin konstnärliga uppfostran
och sin kärlek till fosterbygden. Någon
motsvarighet härtill finnes knappast annorstädes i
vårt land. Det har naturligtvis till stor del
sin förklaring i Skånes särskilda natur och kultur.
Det är, som vi alla känna, i så mångt och
mycket ett land för sig, som ännu i dag liksom i
gamla tider tar vid på andra sidan om de
småländska gränsskogarna.

Därför har också den skånska landskapsskolan
blifvit något mera värdefullt just för dem, som
lefva och bo i landet med de böljmjuka slätterna,
de barr- och löfskogsklädda åsarne och de
lång-linjiga sandstränderna eller de här och hvar
fantastiskt söndersprängda klippkusterna, mer
än för de många andra, som dock måste erkänna
de konstnärliga kvaliteter, som uppbära denna
konst. Om dem, som ej vilja medge någonting,
lönar det sig ju inte att tala.

Till dessa landskapister höra — utom skolans
»grand old man» Gustaf Rydberg — Per
Gummeson, hvars meditativa Röstångaidyller särskildt
böra minnas, Albert Larsson med sina vackra
skildringar af på slätten liggande ensamma hus,
melankoliska fattigmanshem, ofta insvepta i ett
stämningsfullt aftonljus, Axel Teodor Kulle, som
med sin varma, djupa färgskala så dekorativt
tolkat slätten och åsen, ej sällan i höstens
praktfulla färgskrud, P. A. Persson, som mera objektivt
realistiskt återgifvit de milsvida slätterna i
vår-och vintertider, Fritz Kärfve, hvars senaste motiv
från hafsstränderna och dynerna innebära en
upptäckt af nya sidor i Skånes natur, Herman
Österlund, förhärligaren af bokskogarna och af
Kullens underbara, växlande natur — ja, bland
dem och ännu andra finna vi Justus Lundegård,
hvars rika produktion visar, att han visserligen
vandrat härs och tvärs i provinsen, men dock
alltid med synnerlig förkärlek dragits åt vissa
håll. Ej minst är det den skånska bygden,
särskildt de ålderdomliga fyrlängade bondgårdarna,
hvilkas måleriska värden och gammaldags
stämning han så träffande och intimt förstått att
skildra, eller är det motiv från byar och
fisklägen, ensamma torp, ibland äfven från gamla
romantiska borgar och herrgårdar, idylliska
landt-hem och prästgårdar, motiv från vajande hvete-

fält eller mejade skördemarker med de stora
gula skylarna — helst är det, isynnerhet under
hans senare år, den odlade bygden och
människoboningarna, alltid i en intim relation till
om-gifvande natur, med hvilken de tyckas organiskt
sammanvuxna, som blifvit föremål för hans kärlek
och intresse.

Lundegård hade förliden höst en lycklig
separatutställning på Lunds universitets
konstmuseum, hvilken gaf en retrospektiv öfverblick
öfver hans verksamhet sedan flera år tillbaka.
Man hade där ett godt tillfälle att konstatera,
huru han efter experiment och trefvanden åt
olika håll kunnat samla sin kraft, huru det ofta
splittrade och ojämna i den tidigare produktionen
följts af en allt mer vunnen säkerhet,
enhetlighet och konsekvens. Särskildt konstnärens
senaste arbeten visa i så påfallande grad något
nytt starkt och harmoniskt, en djup vibrerande
färg och ett förträffligt behärskadt bredt
före-dragningssätt, att man förvånas öfver, att ej
just dessa bilder väckt en långt större
uppmärksamhet än de hittills verkligen gjort. De
äro prof på äkta konst, ärlig, solid, med ett
intensivt arbete bakom — fjärran dagens
moderiktningar, det må nu vara ultraismens
mosaiker, tapetdekorationer eller futuristiska
hjärnspöken.

Hos Lundegård, liksom hos de medelålders
skåningarna i allmänhet, kan man knappast vänta
sig annat än en stark och sund realism. Hos
honom förfaller den hvarken till snustorr prosaism
eller blötaktig sentimentalitet. Ett genomgående
manligt, ibland något kärft drag är däremot
betecknande, men detta senare, kärfheten, har
åtminstone i de sista bilderna betydligt mildrats.
Det vore just dessa vi här, om ock kort och
flyktigt, skulle uppmärksamma.

Bland dem, som ännu finnas i konstnärens
egen samling på hans idylliska »Tusculum» långt
från dagens larm, Haga i Tjörnarp (ej långt
från Hör), erinrar jag mig från ett besök
där-städas några soliga bilder från Vik i östra
Skåne. Här, som öfverallt i konstnärens senare
produktion, är det ljusspelet, som ej minst fångat
hans uppmärksamhet. Så i den pittoreska
bondgården med den frodiga kastanjen framför den
hvita korsverkslängan, belyst af aftonsolen
(»Sommarkväll», afbildad i »Skånekonst»), så i
»Fattigmanshem», den hvita halmtäckta stugan,
öfver-gjuten af ett härligt genom löfverket fallande,
darrande solljus Och samma gröna
sommarljus, samma äkta skånska landsbygdsstämning
strömmar emot oss ur »Solig eftermiddag i Vik».
Den Lundegårdska palettens saftiga, mustiga
färger, det breda, men dock ej alltför
summariska behandlingssättet stämma förträffligt med
motivens karaktär.

En af de bästa af hans bilder i denna genre
är »De gamlas hem», med den fast uppmurade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1913/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free