- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 4 (1913) /
70

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Till kyrkan hör ett kostbart silfver. Rang’
platsen inta gifvet nattvardskärlen. Ej heller
de sakna vältalig symbolik, som livad kalken
och kannan beträffar gifvit dessa originalitet i
utformningen. På kalkens fot äro bildscener
till Jesu lidandes histora (gisslingen,
törnekrö-ningen, nedtagandet frän korset, lansstingningen).
Figurerna framträda i låg relief mot klart röd
transparent emalj. Kalkskaftet är bildadt af ätta
änglar, som med sina vingar uppbära skålen,
Fyra af änglarna ha turkosbesatta pannband,
de fyra andra hålla i sina händer pinoredskapen.
Annan utsmyckning behöfva ej de. Tillhörande
patén är sirad med hveteaxmotiv. Den
torn-liknande kannan kupolerna på locket antyda
Kristi graf — vaktas rundt om af sköld- och
svärdbärande änglar. Deras vingar forma
nisch-artade försänkningar, hvilka gifva nödigt fäste
för greppet. På oblataskens lock är Jesu
graf-läggning framställd.

Ciseleringen af dessa hos juveleraren K.
Anderson utförda silfversaker är omsorgsfullt gjord
af fröken A. Möcklin. Förgyllningen är ännu
för blek och kannan särskildt verkar väl hårdt
kratsad för att ge illusion af purt guld. När
tiden och bruket fått patinera ytorna, kommer
arbetet mera till sin rätt.

Guldsmedsbolaget har utfört sockenbudstyget,
en miniatyruppsättning nattvardskärl för bruk

SÖDRA I.ÄNUIU SMCRKN MKI1 ORUKI.I ÄKTARKX.

vid hemkommunion. Formerna äro, fast enklare,
de större kyrkkärlens. Sockenbudstyget är i
den naturliga silfverfärgen med innerytorna
förgyllda. Samma firma har äfven utfört ett
dopfat, som i sin tilltalande anspråkslöshet är en
ädel opposition mot de så vanliga soppskålar
och såsterriner man påträffar i svenska kyrkors
funtbäcken och sakristiegömmen. En hamrad
vågkant rundt fatet och framför allt den
förgyllda dopscenen i kärlets botten göra dess
ci-selör J. Ångman all heder.

På Guldsmedsbolaget skall äfven en
brudkrona förfärdigas för kyrkans räkning. Då detta
skrefs, var den i arbete och ej tillgänglig, men
att döma efter modellen blir formen
arkitekturmässig. På smala ribbor, som förena de sex
spetsarna sinsemellan, skola hänga
rödemalje-rade hjärtan och rosor. På pannringen lägges
rikligt med röd emalj. Det hela förgylles.

Altarbordets krucifix i silfver, guld, emalj och
ädla stenar är frän Hallbergs
guldsmedsaktie-bolags verkstäder. Yrkesskickligheten är i detta
arbete högt drifven, detalj noggrannheten är
glädjande. All juvelerarkonst fordrar precision,
i synnerhet då olika metaller, metall och emalj
eller dylikt skola förenas. Krucifixet med
dithö-rande ljusstakar eller -pipor är ett fulländaclt
precisionsarbete. Detta har haft till följd en
matematisk linjering, som gärna vill tränga
undan det konstnärliga intrycket, hvilket oroas
af för mycken symmetrisk punktlighet. Därmed
är ej något klander gifvet, endast en reflexion
uttalad, en reflexion, som man lätt gör. då man
låter blicken vandra från det guldsmedsciselerade
krucifixet till de bildhuggarskulpterade
alabasterrelieferna i altaruppsatsen alldeles intill.

Skulptören A1 fred Ohlson, som utfört
modeller i vax till allt silfverarbete efter
arkitektens ritningar (till de större
nattvardspje-serna har J. Roosval lämnat förslagsskisser) har
fint ciselerat krucifixets många figurer och
sinnebilder. Rundt podiet stå Adam och Eva,
representanterna för människornas synd sedan
urminnes tider, samt de gammaltestamentliga
före-bildningarna till det nytestamentliga syndför
sonande Kristus-offrandet, Moses med
kopparormen samt Abraham och Isak. Maria och
Johannes stå vid själfva korset, hvarpå försonaren
är fästad. På korsändarna de fyra
evangelist-symbolerna (ängel, lejon, oxe, örn). I ring med
den korsfäste som medelpunkt, zodiaken,
djurkretsens tolf tecken, det symboliska ornamentet
för Guds vishet.

Kyrkkläderna äro särskildt praktfulla. De
båda mässhakarna äro skurna efter en 1300-tals
hake i Uppsala domkyrka. Den ena är af
violett siden med vinfärgadt foder. På
framsidan äro änglahufvuden, vingar, kalk och
inskription: Gif oss din frid, o Jesu! i brodyr af
guld, silfver och silke, baksidan i samma dyr-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1913/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free