- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 4 (1913) /
85

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J. T. SERGEL. SJÄLFrORTRÄTT. GIPS. 1794.

NATIONALMUSEUM.

A. U. WERTMULLER. SJ A LF PORT RÄTT 1*Å I
780-TALET ELLER OMKR. 1790. OLJEMÅLNING.

NATIONALMUSEUM.

SERGEL OCH WERTMULLER

AF G. Göthe.

Bland våra äldre konstnärer har Adolf Ulrik
Wertmuller på sista tiden genom
sammanträffande omständigheter ådragit sig en särskild
uppmärksamhet. På den Rehbinderska
auktionen, där så många rekordpris erlades, var
Wert-miillers damporträtt det mest begärliga numret
— det inropades för precist samma summa,
som Frans Hals’ originalmålning »Fiolspelaren»
betingade för blott tolf år sedan! Genom
förmedling af dr Axel Gauffin inköptes förra året
från Amerika en rikhaltig samling manuskript
ur den därstädes som bekant aflidne
Wertmiil-lers kvarlåtenskap. Dessa papper afge ett
delvis alldeles nytt material för skildringen af
konstnärens historia, ett material, som kommer väl
till pass för den Wertmiiller-monografi, som den
nyss nämnde museitjänstemannen som bäst
förbereder, och slutligen har nu i dessa
sommardagar kommit som present till Nationalmuseum
en stor figurmålning, »Danaé», ett slags
motstycke till hans bekanta »Ariadne» i vårt galleri.
Wertmuller har märkligt nog i en själfbiografi

yttrat om »Danaé»: »den blef af alla ansedd

som den bästa taflan jag hittills gjort [den
målades i Paris 1787], hvilken jag behöll för mig
själf».

Hvad jag i dessa rader skulle vilja peka på
är förhållandet mellan Wertmuller och Sergel,
sådant det framgår hufvudsakligen ur två
hittills okända bref från Sergel i den omtalade
Wertmiillerska manuskriptsamlingen i Kungliga
Biblioteket.

Sergel stod under hela sin tid i intim
förbindelse med den ansedda Stockholmsfamiljen
Wertmuller. Målarens broder Karl Henrik
Wertmuller var Sergels läkare och blef efter hans
död förmyndare för de Sergelska barnen. Med
den unge Adolf Ulrik, konstnärsämnet, som var
11 år yngre än Sergel, kom han i nära
beröring redan i Larchevéques atelier. Wertmuller,
den blifvande målaren, började nämligen i
Stockholm såsom den franske skulptörens elev och
fick biträda sin lärare vid flera arbeten, t. ex.
vid ciseleringen af Gustaf Vasas bildstod på
Riddarhustorget. I denna atelier var Sergel på
1760-talet (före hans utresa 1767) en mycket
betrodd man. Plan tyckes särskildt ha tagit
sig an Wertmuller, ty i ett bref från långt
senare tid (1784) säger han, vid en återblick på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1913/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free