- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 4 (1913) /
95

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fartyget bar. Under 1700-talet voro de allmänna
på flottans fartyg och bruket att använda dem
fortfor ända in i 1800-talets senare hälft.

Ett antal af dessa bilder äro ännu bevarade
och uppsatta i det s. k. Galjonsskjulet på
Or-logsvarfvet. Man ser här af Törnström den
karaktäristiska och manhaftiga Dristigheten,
välbekant från slaget vid Svensksund,
Fäderneslandets pompösa kolossalfigur, föreställande Svea,
från 1782, den yppiga Galathé från 1785, den
linjeskeppet Karl XIII tillhörande
segergudinnan, som mästaren på grund af
ålderdomssvaghet aldrig hann fullborda, Aran, Fröja,
Euri-dice, Vladislav samt Försiktigheten, ett 60
kanonersskepp, byggdt 1784, slopadt så sent
som 1876 samt slutligen användt vid
minspräng-ning.

Alla dessa bilder ha suttit på gamla linjeskepp
och fregatter, bland hvilka flertalet deltagit i
de stora sjökrigen vid 1700-talets slut, men som
nu för länge sedan äro slopade, utdömda och
sålda. Men alla ha de bakom sig ett stycke
ärofull historia.*)

Möjligen har Sergel varit Törnström
behjälplig med utförandet af skisserna till
galjonsbil-derna, ty i Nationalmuseum finnas bevarade
några handteckningar från 1793 af Sergel,
utgörande kompositioner till fregatter, af hvilka
nämnas kronprins Gustaf Adolf, Fäderneslandet
och Ömheten.

Andra bevarade verk i Karlskrona af
Törnströms hand finnas i därvarande
Trefaldighets-kyrka, hvars inre dekoration han efter branden
1790 utfört ensamt eller tillsammans med sin
son. Kyrkan, som invigdes på nytt den 12
december 1802, är en centralbyggnad med kupol
af trä, täckt med koppar. Den inre målningen
i kupolen med kasetter är ytterst lefvande och
illusorisk och gifver det önskade intrycket af
kupolens dragning uppåt. Predikstolen är
rätvinklig samt har ett pelarsmyckadt panelverk.
På själfva korgen hänger ett veckadt draperi
med sinnebilder af lagen och evangelium och
baldakinen är klädd med sammet. Öfver altaret
och dettas med kolonner omramade fönster
finnes en i trä skulpterad, förgylld, veckad sky,
prydd med två keruber, och öfver dessa sväfvar
den helige andes dufva inom en strålande sol.
Äfven detta är ett för Törnström karaktäristiskt
och vackert arbete.

Törnström älskade gärna att syssla med
antika, mytologiska motiv. Med baccant och
centaur från de antika väggmålningarna i
Pom-pei som förebild, utförde T. en liten grupp af
dessa i lera, troligen efter Sergels anvisning och

*) Törnströms son hade ärft faderns konstnärliga an-

lag och blef, äfven han, bildhuggaremästare på
Orlogs-varfvet. Bilderna till Gustaf den store och Carl XIV
Johan, som väckte samtidens beundran, äro bl. a. hans
verk.

omkring år 1800.*) Den finnes nu i
Nationalmuseum samt i en liten gipsmedaljong i
Schrö-derheimska huset i Stockholm. Ett signeradt
arbete af T. är F. L. af Klintbergs
gipsmedaljong i Marinförvaltningen i Stockholm.

Den antikiserande stilen återfinnes äfven å
en mängd af Törnströms efterlämnade teckningar
och lavyrer. Han var oftast en ypperlig
tecknare och med tuschpenseln kunde han genom
små medel ge sina blad ett ovanligt liffullt
utseende. Utom dekorativa skisser har han äfven
efterlämnat förträffliga interiörer från
Karlskrona-hem under 1700-talets senare hälft, landskap
från staden och dess omnejd, ypperliga
akvareller från Haga slott och af Chapmans Skärfva,
bland hvilka en liten lavyr med motiv från
Chapmans tilltänkta grafkor är särdeles
intressant.**) Bland andra anmärkningsvärda saker af
hans hand är en lavyr med motiv från Sergels
ateljér. Vid det höga rutfönstret till höger sitter
mästaren själf, ifrigt arbetande på en bevingad
staty,kanske en detalj till någon af hans stora
altarprydnader. Midt i ateljén står en ung man

*) Afbildad i Johnny Roosval: Svenskt konstgalleri,
Stockholm 1913, sid. 102.

**) Fem lavyrer af T. äro reproducerade i: William
Anderson: Svenskt stadslif under 1700-talet, Stockholm

1912, där man äfven finner hans porträtt.

PREDIKSTOLEN I TREFALDIG HETSKYRKAN I KARLSKRONA.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1913/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free