- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 4 (1913) /
109

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JOHANNISHUS SLOTT I IJLEKINGE.

Ett nyupptäckt landt-

SLOTT AF CARL FREDRIK

ADELCRANTZ.

af August Hahr.

Den i vårt lands konsthistoria under
1700-talets senare hälft så ingripande man, som bär
namnet Carl Fredrik Adelcrantz, friherre,
öfver-intendent samt preses för konstakademien, har
till sin verksamhet i allmänhet och särskildt den
som rör den nämnda akademien nog blifvit
föremål för upplysta forskares undersökningar,
men hans konstnärliga gärning är ännu icke, trots
de »minnen», som äfven ägnat denna vederbörlig
uppmärksamhet, så fullständigt, som önskligt
vore, studerad och utredd.1)

Den med officiella hedersbevisningar prydde
insiktsfulle ämbetsmannen har delvis bortskymt
den skapande konstnären. Adelcrantz var dock
sin tids förnämste arkitekt, och att senare tiders
barn i ovist nit rifvit ned det förnämsta
minnesmärket af hans konst, Operahuset i
Stockholm, ungefär ett århundrade efter dess
tillkomst, länder dem till ringa heder.

Adelcrantz, son till den vid det kungliga slotts-

*) L. Looström, den svenska konstakademien etc.,
Stockholm 1887. C. R. Nyblom, Minne af öfverintendenten
friherre Carl Fredrik Adelcrantz. Svenska Akademiens
Handlingar 1890. Äldre minnesteckningar af excellensen
Skjöldebrand, (Vitterhets-, Historie- o.
Antiqvitetsakade-mins Handlingar XII), af Th. Wennberg(i
Konstakademien) 1797 o. a.

bygget i Stockholm anställde arkitekten Göran
Josua Adelcrantz, äteruppbyggaren af Katarina
kyrka, var ett barn af rokokotidehvarfvet och
utbildad under inverkan af detta skedes smak
och stilgrundsatser. Vid det kungliga slottets
inredning, vid byggandet af Kina slott i
Drottningholms park för Adolf Fredrik och Lovisa
Ulrika och vid arbeten för Drottningholms slott
har han lämnat prof i rokokons stilriktning, som
ju hufvudsakligen dokumenterade sig i
dekorationen och i möbelkonsten. Hans förnämsta
verk falla emellertid inom det följande
stilskedet. Äfven är att märka, att själfva arkitekturen
under rokokons herravälde i regeln höll sig inom
ganska stränga, af den franska klassiciteten
utstakade gränser. En viss kylighet och nykterhet
präglar vanligen det yttre, medan den lekande
glada dekorationen slösande och nyckfullt ger det
inre en helt motsatt karaktär.

För de stilvindar, som började blåsa efter
århundradets midt och som hade väckts af en
förnyad bekantskap med antiken (upptäckten af
Herkulanum och Pompeji m. m.), men äfven
påskyndats af en naturlig reagens mot rokokons
allt själfsvåldigare tendenser, visade sig den
Adelcrantzska konsten synnerligen känslig. Den
nya riktningen, som pekar hän mot den senare
nyantiken och empiren, fick märkligt nog ofta
benämningen »le gout antique», ehuru den
sannerligen laborerar med många från den
föregående tiden öfvertagna element. Dess st.räfvan
efter moderation och klarhet tilltalade i hög

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:14:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kok/1913/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free