Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FIG. 3. GIPSMODELL TILL DEKORATIV
PELARE.
FIG. 5. GIPSMODELL TILL DEKORATIV
PELARE.
jande Johannes, till höger
Maria Magdalena, hjälpande Maria,
på samma gång seende sig om
efter Kristus.
Den lilla bronsen på sin
förgylldt och
polykrome-radt trä. De äro tänkta
som dekorativa pelare i
en kyrka — som
sido-prydnader till ett altare,
hörndekorationer å de
främsta bänkskärmarne
eller som krön å ett
kors-krank. Fig. 3 framställer
Isaks ofifrande. Ängeln
skyndar fram mot den på
bålet bundne, hvars hår
Abraham gripit fast i. I
fig. 4 släpper Abraham
sitt tag i svärdet under
inflytande af ängelns grepp
öfver hans hand; under
svärdseggen syns väduren
i törnesnåret såsom
slutpunkten i den kubiskt
hopknutna kompositionen.
Lika fast hopsluten är
reliefkuben »Kristi
korsfästelse», (fig. 5). Kristi
högra arm spännes fast
öfver korsets tvärträ af en
knäböjande knekt, en på
andra sidan knäböjande
hamrar in spiken i
fotterna; längst till vänster
syns Maria Magdalena
seende sig om mot den
korsfäste, längst till
höger en krigare. I fig. 6:
jungfru Maria
afsvimman-de, stödd af den knäbö-
EIG. 7. STATYETT I liRONS
AF ELLEN ROOSVAL.
vridna kolonn framställer en
spänstig naken naturmänniska,
sysselsatt med att nypa en
insekt som han plötsligt
upptäckt på sitt bröst. Fig. 7.
FIG. 4. GIPSMODELL TILL DEKORATIV
PELARE.
FIG. 6. GIPSMODELL TILL DEKORATIV
PELARE.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>