Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
C. J. FORSBERG. EFTF.R SKEPPSBROTTET (SKAGEN, DANMARK). AKVARELL.
nas fina kurvor, liksom haf och himmel,
föremål för konstnärens intresserade studium. De
stormrörda böljornas spel föranleder honom till
en långt drifven stilisering, och äfven
molnbildningarna ryckas konsekvent med i denna
ornamentalt arkitektoniska behandling af de vida
hafsvyerna. En lätt och elegant teckning
präglar det vackra bladet »September», hvars
ljusbehandling äfven har sina stora förtjänster.
»Höjens fyr» och en annan typisk
räddnings-scen, båda våldsamt stiliserade, men båda med
en omisskännlig kraft och kläm i teckningen af
stormdrifna vågor och skyar, väcka gifvet
intresse.
Mera på kända vägar går tecknaren i sina
arkitekturbilder och stadsperspektiv. Riviéran och
italienska småstäder, äfven Köpenhamn, Visby,
Kiissnacht vid Vierwaldstädtersee o. s. v. ha
lämnat honom åtskilliga tacksamma motiv.
Härtill komma en hel del teatraliskt arrangerade
fantasibilder, konsthistoriska illustrationsprojekt,
skulle man kunna säga, som t. ex. »Templum
Graecum», »Templum Romanum», »Afrodites ö»,
»Romarstad», »Sista solstrålarne» (likaledes en
romarstad) etc. Tempelöarna äro nog af en
viss effekt, men man kan svårligen undgå att
tänka på Böcklins »Dödens ö» och andra
liknande, af germanska målare omhuldade mer
eller mindre fantiserade medelhafsmotiv. Genren
börjar bli banal. Romarstäderna smaka väl
mycket teoretiserande arkeologi. Hvarför har
konstnären ej hellre slagit sig ned i Pompeji
för ett år eller halfår, när han i så hög grad
förälskat sig i antiken? Där har han lefvande
vittnesbörd från en helleniserad latinerstad, som
kan ge uppslag till konstruktioner och
rekonstruktioner i oändlighet, om det nu nödvändigt
så skall vara.
Långt mer tilltalande än de fantiserade
forn-tidsvyerna — »De sista solstrålarna» har dock
sina poänger — verka på anmälaren konstnärens
italienska och sydfranska utsiktsbilder och
stads-perspektiv, ofta så enkelt och naturligt hållna.
Bland flera andra må nämnas »La port de Nice»
och »Bai des Anges», bägge föga stiliserade eller
omdisetade. Särskildt den senare har framförallt i
sin djupa, blåa färgstämning en stor
dragningskraft. Till kompositionens ståtliga hållning
bidrager dock i ej ringa grad motivet själft.
Hvad konstnären öfverhufvudtaget syftar till,
äro vi väl redan på det klara med. Det i lin-
C. J. FORSBERG. STORE OCH LILLE TALER (MÖEN, DANMARK).
AKVARELL.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>