Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
33
Origenes löste gåtan genom att snöpa sig själf, då
han därigenom trodde sig bli säker om saligheten och
ansåg könsdriften som en syndig drift. Hur Hartmann
fattade saken, vet jag ej, då han ej går vidare i sin
utredning af den besynnerliga metoden, som »förnuftet
kräfver». Kanske var han »snöping från moderlifvet»
— kall natur eller impotent — och behöfde därför hans
förnuft ej låta honom själf eller någon annan utföra
operationen.
Lättare hade Oidipos att lösa sfinxens gåta i Thebe:
hvilken varelse det är, som om morgonen går på fyra,
om middagen på två och om aftonen på tre ben? Det
är människan, hvilken som barn kryper, som uppväxt
går på sina båda fötter och som åldring stödjer sig på
en staf. Gåtan var visserligen föga djupsinnig, men
ändock blef Oidipos, då han genom dess lösning räddade
landet från odjuret, upphöjd på dess tron.
Mera djupsinnig förefaller gåtan om »djuret» i
människan; men ännu har ingen spiritualist lyckats lösa den
annat än på onaturligt sätt. I sanning besynnerliga
moralister, som för renhetens skull kastrera sig själfva, som
Origenes, eller förorda kastrering, som Hartmann, eller
som taga lifvet af sig själfva, som kvinnohataren
Weininger ! De ha visat, att de ej egna sig att vara
mänsklighetens rådgifvare; deras onaturliga, ideela meningar
förde åtminstone dem själfva till den gräns, där sunda
förnuftet och lifvet upphör.
Man kan värkligen säga till Hartmann som Magi-
3
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>