- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
58

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

var människoskildrare i djupare mening. Ofta far han
dessutom i sin oljefärg en glans och styrka, som gör att
man gärna stannar inför en Roslintavla bara för att fä
glädja sig ät färgen, såsom man njuter av en rabatt med röda
dahlior. Frisk som en blomma, lekfull som en kattunge,
star den lilla franska Friherrinnan Nenbonrg i sin skära
klänning och håller i handen sin svarta ansiktsmask. Det är
Roslins kanske vackraste porträtt. Hon själv har vissnat
som alla blommor och flickor frän den tiden, skrattet har
tystnat och guldet pa de uniformer, som lyste vid Gustav
III:s hov, har svartnat, men det som finnes kvar till glädje
för sena tider, det lever, ler och lyser pä Alexander
Roslins tavlor.

En stor och egendomlig färgkonstnär var Karl Gustav
Pilo, född 1711 i Göksäter, nära Nyköping, och död i
Stockholm 1793. Pilo hade lärt först i Stockholm, sä reste han
utrikes, utvecklade sin konst i Tyskland, paverkades av fransk
konst och kanske mest av holländaren Rembrandt och blev
sedan direktör för konstakademien i Köpenhamn. Här
till-kommo hans porträtt av den danska kungafamiljen, bland
vilka särskilt märkas hans ypperliga framställningar av
prinsessan Sofia Magdalena, sedermera Gustav III:s
drottning. Dessa porträtt äro målade med i ljusgrönt och
silver skimrande toner, och figuren dyker fram ur det
hemlighetsfulla ljusdunkel, som var utmärkande för den store
holländske 1600-talsmålaren Rembrandt.

Under de sista åren var Pilo direktör för
Konstakademien i Stockholm, och 1782 pabörjade han den stora
krö-ningstavlan (bild 40), som Gustav III beställt av honom över
sin och drottning Sofia Magdalenas kröning i Storkyrkan är
1772. Den väldiga tavlan blev aldrig fullt färdig.
Ofullbordad förvaras den nu på Nationalmuseum men är en av
de skönaste tavlor, som tillkommit i vårt land. Till vänster

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free