- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
64

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

04

JOHAN TOBIAS SERGEL

slottets prydande, dels för att köpa modeller till möbler
för samma slott. En av dessa konstnärer, den franske
bildhuggaren Larchevéque, blev lärare för Sergel, som
fick hjälpa Larchevéque vid dennes arbeten med
Gustav 1’asas staty och Gustav II Adolfs ryttarstaty, våra
två första statyer. Gustav Vasa avtäcktes 1774 och Gustav
II Adolf 1796.

Johan Tobias Sergel föddes 1740 i Stockholm. Hans
föräldrar voro båda födda i Tyskland. Fadern var
hov-brodör, d. v. s. sydde vackra guldstickade rockar av den
sort, prinsar och de förnäma buro på Roslins tavlor. Som
17-årig blev han lärjunge till den nyssnämnde Larchevéque
och fick året därpå följa honom till Paris. När det gällde
behag, förfining, smak och livfulla, slående lika porträttbyster,
voro de franska bildhuggarna vid denna tid de främsta i
Europa. De hade ej den kraft och det nästan hemska
allvar, som den store fiorentinaren Michelangelo förlänade sina
marmorarbeten 200 år förut. Ej heller den friska, liksom
nyutspruckna skönhet, de andra italienska bildhuggarna
kunde giva sina arbeten under 1400-talet, och ej heller
det majestät och den helgd. som ligger över de nakna
grekiska marmorstatyerna, men som Tegnér sade:

många former trivs det sköna.

Och skönt är allt som snillrikt är.»

Och både snille och högsta skicklighet i marmorbehandling
finnas hos de franska 1700-talskonstnärerna, som Sergel nu
fick närmare studera. Han lärde sig i Paris ge marmorn
liv. Hemkommen fick han av den ännu verksamma
kommittén för slottsbyggandet understöd, sä att han 1767
kunde resa till Italien för att vidare utveckla sig. Anda
sedan renässansens dagar hade man från Tyskland,
Frankrike. Nederländerna, England och Sverige besökt Italien

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free