- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
66

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och sval, men ofta fingo dessa nya konstverk nagot av
den kyla och det ledsamma, som utmärker efterbildningar.
Den nya stilen, som rådde vid 1700-talets slut och
1800-talets början, kallades nyantik eller nyklassicism och
sträckte sig över alla Europas länder. Om byggnader
och möbler användes oftast det ovannämnda namnet
em-pire- eller kejsarstil. Sergel stannade i Rom i elva år,
och under denna tid uppfattade han mer och mer av de
gamla tvåtusenåriga statyernas skönhet och ändrade så
småningom sitt sätt att modellera. »Antiken studerar jag
om dagen, om aftnarna naturen», skriver han, menandes,
att han om dagen i museerna ritar av och beser de antika
gamla romerska statyerna och på kvällen tecknar efter
naken modell, sä att han lär sig att riktigt i teckning och
i lera återge kroppens alla ställningar. Redan 1770 hade
han gjort en liggande Faun, så förträfflig, att hela Rom
talade om dess förtjänster. Faunerna voro enligt den gamla
grekiska religionen naturväsen, som fulla av uppsluppen
livslust sprungo omkring i skogarna. Det var en dylik
typ för livsglädjen, som Sergel utförde i marmor.

Hade han av den liggande faunen gjort ett mästerverk,
där han fått in mycket av sin starka naturkänsla, så skulle
i hans kommande verk något av nyantikens kyla
framträda, ehuru Sergels blodfulla personlighet alltid skänkte
hans statyer något mer av livets värma än vad den
samtida nyantika konsten brukade. Under 1770-talet fick
Sergel genom franske konungen Ludvig XV, som alltid
hyst vänliga känslor för Gustav III, en beställning på en
grupp med ämne ur den vackra grekiska sagan om Amor
och Psyke. Då Ludvig dog, kom lyckligtvis gruppen till
Sverige, där vi nu kunna beundra den i Nationalmuseum.
Aven gruppen Mars och Venus är från denna romerska tid
(bild 45). Krigsguden Mars har skyndat den sårade Yenus

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free