- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
70

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sin herre och konung om lov, sade konung Gustav, att
han mycket väl förstod, att man ej kunde ha så mycket
snille som Sergel utan att vara litet självsvåldig i sitt
uppträdande. Pä Nationalmuseum finnes en tavla av en
fransman, som målat den gamle fine och älskvärde påven
Pius VI, när han visar sin höge gäst, Gustav III och hans
följe, vari Sergel befinner sig, det nyordnade
skulpturmuseet i sitt slott Vatikanen. Återkommen till
Stockholm, blev Sergel en av landets mest uppburna personer.
Kungen själv besökte ofta hans ateljé vid nuvarande
Sergelgatan, och här låg även hans bostad. Här levde
den välvillige, gästfrie konstnärn ett liv, där strängt
arbete omväxlade med rikliga fester, där bäde de
förnämste och förnämaste av dåtidens svenskar voro gärna
sedda gäster. Rummen pryddes med hans egna verk i
modeller av lera eller gips, och på hans bokhyllor stodo
1700-talets bästa franska författare och naturligtvis hans
svenska vänners, en Leopolds, en Kellgrens, arbeten.
Bell-man var också en beundrande vän till »pappa Sergel», som
man kallade honom.

Men det var ej alltid roligt i det rika, vackra hemmet,
där betjänt och tjänarinnor och fem vagnar skulle göra
livet bekvämare för den store konstnären. Ibland måste
betjänten Renström hjälpa upp honom i hans mekaniska
stol, då Sergel ansattes av giktplågorna och säkert också
led av sorgsna tankar på huru mycket mera han hade
kunnat uträtta i Paris eller Rom, på ställen där konsten
ej bara hyllades som en främmande och onödig
praktblomma, utan där en bildhuggare blir förstådd och
anlitad. I vårt då så fattiga Sverige — det har lyckligtvis
blivit annorlunda nu — inskränkte man sig till att beställa
porträttmedaljonger att sätta pä väggen eller på
gravstenar; och endast de allra mest förmögna och förnäma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free