- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
76

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och släta dräkter. Samtidigt hade dikter och romaner
börjat få en riktning åt det rörande och gråtmilda.
Särskilt damporträtten fingo starka intryck från detta, och man
lät nu måla sig i enkla, vita klänningar, med sorgsna miner,
och detta både i Frankrike och i synnerhet i England,
där i konst och dikt ett natursvärmeri, som blev modernt
omkring sekelskiftet, hade uppvuxit. Slutligen hade bland
annat genom de stora snillena Goethe. Byron m. fl. en måttlös
beundran för »snillen» och »stora män» uppstått. Och detta
gjorde, att även mycket vanliga människor med fryntliga
ansikten läto måla sig med lysande ögon och
vördnadsbjudande hållning eller med ett drag av stolthet och
smärta på sitt eljest alltid sä beskedliga och gladlynta ansikte.

Så avspeglar konsten tidslynnet och tidssmaken. Därför
kan man genom konstverken begripa tiden, förstå : hur det
kändes’ t. ex. 1810, och veta hur man då såg på natur
och människor. Breda har målat sin gamle fader med
hög hatt och slängkappa, vandrande sorgsen och blek vid
den stormiga havsstranden. Konstnären väljer bland alla
de tusentals stämningar, ställningar och ögonblick, som
finnas, just dem som särskilt tilltala honom, och därför målade
Breda sin far 1797 på detta sätt. Ett annat porträtt av
Breda, också pä Nationalmuseum, visar en italiensk
sångerska. Teresa Vandoni (bild 49), som vandrar ensam borta
i Bellevueparken vid Norra Brunnsviken. Hon skrider blek
och skön fram bland gulnade höstlöv. Sommaren,
ungdomen, skönheten, allt är förgängligt, suckar den vackra
italienskan och blir sälunda, tänker konstnären, bara ännu
vackrare genom sin rörande sorgsenhet. Den störste da
levande svenske malaren förevigade den störste svenske
bildhuggaren (bild 50). Insvept i sin kappa, med ljus
panna och snillets örnblick, framträder Sergel på Bredas
porträtt. Breda dog 1818, fyra år efter Sergel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free