- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
92

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skulle ligga bakom, helst av den art, att man vänligt
förstående skulle smäle ät tavlan. Dä man ser Fagerlins
målningar, förstår man, att redbar teckning och smakfulla
färger voro en väsentlighet för honom och att det
konstnärliga, trots allt sysslande med ämnet, i alla fall fick bli
vad det bör vara, nämligen huvudsaken.

En större stil och en högre flykt visade den i Jönköping
ar 1826 födde Johan Fredrik Höckert. Han var nästan
jämnårig med Fagerlin, men dog redan som 40-årig 1866.
Höckert var 1850—60-talens främste målare i vårt land.
Han malade stora dukar, och det saknas ej ibland ett
teatraliskt drag som skämmer. Höckert var malare, med
tonvikt pa detta ord. Det maleriska eller det pittoreska,
som är samma sak och betyder det som genom
belysning eller vackra färger särskilt lämpar sig att måla av,
liksom skulptural betyder det, som genom sina ädla och
väl avgränsade tydliga former särskilt lämpar sig att hugga
i marmor eller att framställa i klar och tydlig
konturteckning. äro tvä sidor i konsten, som bägge ha sitt
berättigande. Höckert läg, som sagt, åt det pittoreska hållet.
Han gjorde omkring 1850 en studieresa i Lappland och
återgav lapparnas dräkter och det pittoreska i belysningen
i lappkåtan med sitt stämningsfulla ljusdunkel, men tiden
hade sa litet verklighetssinne, att åskadarna ej stöttes av
att lappkvinnornas ansikten på målningarna voro så
förskönade, att de mera liknade vackra parisiskor. Höckert
lärde av de tyska historiemålarna i München samt av de
franska i Paris och rönte stor framgång i denna stad. Han
började måla historietavlor i stora format, så t. ex. Gustav
l’asa räddas av Tomt Matts’ hustru, en målning, som
finnes vid Utmeland i Mora. Den målning, där Höckert når
högst, är Slottsbranden 1697 (bild 60). Stockholms gamla
ärevördiga slott brann, då Karl XI stod lik. Stödd av son-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstisver/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free