- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
105

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GEORG VON ROSEN

105

man. Försynt, fasande för skryt och skrävel, var han
dessutom alltigenom, i sitt liv som i sin konst, ärlig svensk.

Efter Höckerts död 1866 var Georg von Rosen Sveriges
främste målare. Född 1843, var det under 1870-talet han
stod på sin höjdpunkt, om han ocksä sedan under ett
långt liv skänkt oss det ena konstverket efter det andra.
Georg von Rosen, son till den förutnämnde Eugen von Rosen
(bild 67), svenska järnvägarnas grundläggare. föddes i Paris,
som egendomligt nog skulle bli snart sagt den enda
konsthärd, för vilken han själv ej kände någon sympati. Han
började redan som tolvåring att studera vid
Konstakademien i Stockholm och fick, innan han fyllt tjugu är, starka
intryck av den belgiske målaren Leys. vilken med
anslutning till de gamla nederländska målarna fran 1400- och
1500-talen utförde historietavlor. som livligt slogo an pä hans
unge svenske vän. Det var också genom en bild ur Sveriges
historia på 1400-talet, Sten Stures intåg i Stockholm
efter slaget vid Brunkeberg, den 21-ärige svenske greven
och malaren blev känd. Efter grundliga studier och langa
resor till Egypten och Palestina samt vistelse i Rom,
München och Bryssel, i vilken senare stad han studerade
under den nyssnämnde Leys, återvände han till Sverige.

Omkring 1870 utförde han några av sina bästa saker,
porträttet av den ståtlige fadern, en adelsman i detta ords alla
bemärkelser (bild 6y)> och den stora, dramatiska och
färgstrålande tavlan Erik XIV mellan Karin Månsdotter och
Göran Persson. Denna tavla är ocksä en sinnebild av ljusa
och mörka makters strid om en människosjäl. Rosen vill i sin
konst ge form åt viktiga och gripande själstillstånd. Han
hör ej till dem. för vilka färgen och teckningen bli det
enda väsentliga.

Bland övriga skildringar frän Vasatiden äro målningen
Karin Månsdotter hos Erik i fängelset och Den förlo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free