- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
118

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och se, och till de stora vårutställningarna, kallade Salongen,
sökte sig alla unga och gamla målare.

Det fanns i Paris en akademisk riktning, som höll på
historiemålning och var ovillig mot nyheter. Utom denna
riktning verkade konstnärer, som sökte avbilda naturen
rätt och slätt och som valde sina motiv, d. v. s. det de
ville mäla, efter andra skönhetsuppfattningar än de
akademiska. Man sökte och fann en skönhet, som man förr ej sett, i
gamla köksträdgårdar, där kålhuvudena lyste så gröna och
präktiga i morgondimman, eller några arbetare i ett
stenbrott, i de blä franska arbetsblusarna avtecknande sig
mot de gulvita stenblocken; sådant ville dessa
konstnärer måla, därför att de tyckte det var vackert. De
utvecklade också det stämningsmåleri. varom fraga var,
då Wahlberg och Norstedt berördes. Det blev viktigare
med den »ton», landskapet stod i — d. v. s. om
belysningen var hård och klar eller disigt mjuk eller skiftande
på de otaliga sätt, som finnas i naturen — viktigare än vad
som målades. Det blev likgiltigt, om det var en berömd
utsikt eller en berömd plats som avbildades.

Slutligen fanns en annan ny målarskola, som ivrigt sökte
efter nya målningsmetoder, ville öka ljusstyrkan i sina
tavlor genom att sätta färgfläckarna bredvid varandra och i
stället för att själv blanda dem på paletten låta
färgintrvc-ken blanda sig i åskådarens öga, dä han stod på
tillräckligt avstånd. Dessa målare ville hitta på nya sätt att lägga
pä färgen, för att ernå en känsla av att just så såg
landskapet ut en viss sekund, då solen bröt fram eller då
kapplöp-ningshästen, glänsande i solen och med mörkblå skuggor,
ett ögonblick med en blixtsnabb rörelse kastade på huvudet.

De målare, som ville aterge naturen rätt och slätt, men
naturligtvis alltid vackert, kallades realister, de, som ville
hitta metoder för att återge själva ögonblicket, impressio-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free