- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
120

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Och därför fattom glas i hand
för nya källan, för Paris.»

Ernst Josephson var född i Stockholm 1851. Redan i
akademien var det färgkonstnär han främst ville vara. Hans
lynne var pä en gång lidelsefullt och vekt.

Under 1870-talet gjorde han en resa till Tyskland,
Frankrike och Holland. I detta senare land rönte han
starka intryck av Rembrandt, och han kopierade i
Amsterdam den väldiga tavlan Föreståndarna för
klädeshandlare-skräet, den store 1600-talsmålarens kanske främsta arbete.
Av dessa allvarliga herrar hade Rembrandt gjort ett
lysande mästerverk, och i den utmärkta kopian hade
Josephson, som hans vän Richard Bergh säger, »lagt ner hela
sin brinnande kärlek till allt starkt, allt djupt, allt frodigt».

Josephsons på Nationalmuseum förvarade Saul och David
tillkom år 1878 i Rom. Man ser, hur 1500-talets
venetian-ska färgkonstnärer påverkat den unge målaren. Det är
egendomligt, att Josephson, som skulle bli en typ för det
moderna 1880-talsmåleriet. under hela sin ungdom starkast
fängslades av de gamla mästarna från 1500- och
1600-talen.

Under 1880-talets förra hälft var Josephson i Paris och
rönte nu intryck från de nya franska målarna, som ville
verklighetsframställning och mera ljus över tavlorna. Några
porträtt, utförda under denna tid, särskilt det av
tidningsmannen Renholm, höra till det bästa i
människoframställ-ning, och detta erkändes även med det starkaste beröm
för främlingen av den vederhäftigaste franska kritiken.
Under denna tid gjorde Josephson också en resa till
Spanien. där han 1882 målade sina glada, mot solen grinande
Smeder (bild 73), med en petiselföring, bredare än vad
man då i Sverige varit van vid. Bland dem som
uppskattade ej bara Josephson, utan också Larsson, Zorn, Nordstöm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free