- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
124

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tal malare och bildhuggare i en till akademien inlämnad
skrivelse med anhållan, att akademien skulle omgestaltas.
Mycket i denna skrivelse var omoget och omöjligt, men
i mycket hade dessa konstnärer rätt; och säkert är, att
mänga av dem sutto inne med det livskraftiga nya.
Pariskonstnärerna kommo detta år med två utställningar. Den
första öppnades på våren 1885 och kallades Från Seinens
strand. Sedan akademien avslagit konstnärernas skrivelse,
uppsade dessa alla förbindelser med akademien och
anordnade på hösten 1885 den s. k. Opponenternas utställning,
ty de opponerade, d. v. s. motsatte sig akademien och dess
uppfattning.

Följande år, 1886, bildade en hel del av dessa opponenter
Konstnärsförbundet, en sammanslutning som under flera
årtionden haft stor betydelse för svensk konst.
Josephson hade, som förut sagts, varit själen i denna rörelse och
hade på opponentutställningen 1885 en tavla, som ogillades
ej bara av akademisterna och av konstgranskarna i
tidningarna utan också av en hel del av hans egna
opponentkamrater. Det var den egendomliga tavlan Strömkarlen.
på vilken han nedlagt mycket av sin oroliga längtan i bilden
av den nakne ynglingen som på en guldfiol, sittande pä
en sten i forsen, spelar sin smärta. Målaren hade en gång
förut i tavlan Näcken skildrat samma sak i nattstämning och
i mångas tycke vackrare (bild 74). Han hade valt den gamla
folktrons gestalt som en förkroppsligad sinnebild av
»naturens suckan», av all oro och smärta som rymmes i
män-niskan och icke minst i ett konstnärshjärta. Han själv
plägades av en önskan att ge konstens form åt sina
känslor, och det skulle ej dröja många år, förrän hans förstånd
omtöcknades av en obotlig själssjukdom.

Strömkarlen, inköpt av prins Eugen, erbjöds som gåva
till Nationalmuseum, men där ville man dä ej ens ha den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free