- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
2

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2

och med bortläggande af alla hetsande och onaturliga
kryddor lära sig förstå, att hennes enkla kost är den bästa
och sundaste. Alla falska föreställningar om skönhet och
form och färg måste utrotas, och man bör ställa sig
fullkomligt på barnets ståndpunkt för att småningom
uppfostras till en seende varelse.

Dessutom äro de bildande konsterna beroende af hvar
sitt handtverk, som man bör till en viss grad känna för
aUTrätt kunna fatta det underbara alstret af hand och
fantasi i förbund med hvarandra. Inom arkitekturen,
hvilken i allmänhet är svårfattlig för nybörjaren och i desto
högre grad, ju mera lyrisk hans grundstämning är, är en sådan
uppfostran alldeles oundgänglig, om man skall komma till
något annat än blott dimmiga föreställningar utan både
form och innehåll, och denna förskola göres bäst under
en konstnärs ledning, som praktiskt kan meddela
undervisning i betydelsen af de olika delarne i det organiska
hela, som vi kalla en byggnad, och öppna ögat för
begripandet af proportioner, linier och ytindelning. Inom
skulpturen är det ej nog att betrakta den färdiga
marmorn och bedömma uttryck eller ställning o. d.; man bör
i första hand förstå, om ämnet är plastiskt eller icke,
och häremot fela konstnärerna sjelfva så ofta, att ett
misstag deruti väl kan förlåtas konstälskaren. Dessutom bör
man känna gången af en plastisk skapelses utveckling, huru
den såsom skizz uppstod under konstnärens hand, huru
den modellerades i lera under oupphörliga studier efter
naturen, hvarvid mästaren utvecklade sin egentligaste
skapande verksamhet, huru den derpå afgöts i gips och sist
efter noggrant och långvarigt stenhuggarearbete,
punkterad och mejslad, stundom helt och hållet af konstnärens
egen hand, stundom af honom endast retoucherad,
framträdde i marmor, — hvarvid man skall fatta betydelsen af
Thorwaldsens ord om det tekniska i konsten: "leran är
lifvet, gipsen är döden, marmorn är uppståndelsen". —
På samma sätt i måleriet. En tafla är ej förträfflig
derföre, att målaren valt ett lyckligt ämne: han kan som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free