- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
3

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3

en fuskare hafva behandlat det, ehuru hans goda idé
besticker mängden. Målarens uttrycksmedel äro färgen,
vex-lingen i ljus och skugga, samt formen, teckningen. Dessa
äro underkastade lagar, hvilka ingen kränker, utan att
kränka skönhetens, och det är dessa lagar, hvilka man
bör känna, om man rätt skall kunna bedömma en målning.
Ja, strängt taget, har man utan denna kännedom lika
liten rätt att yttra sig öfver ett konstverk, som öfver ett
poetiskt alster eller en musikalisk produkt, utan att ega
den grad af bildning, som för ett sådant omdöme fordras.
Det syndas dock aldrig oftare än mot detta enkla bud,
ty hela verlden har ögon och tror sig derföre kunna
bedömma konst. Sanningen är dock, att hela verlden har
en mer eller mindre förvänd syn.

Det är detta, man först har att lära, och när man
en längre tid vistats i Italien under konststudier, då inser
man klart, att detta konstens förlofvade land skulle
förblifvit en gåta utan en sådan praktisk förberedelse. Men
intet ställe kan vara mera passande för dessa förstudier
än Paris, som eger sitt stora historiska galleri i Louvren
med ypperliga exempel ur alla konstens vigtigare
perioder; som eger på samma ställe sin ganska förträffliga
samling af antika skulpturverk och vid sidan af dem
upplysande exempel derpå, huru den nya tidens bildhuggare
utan framgång sträfvat att trampa de gamles spår och
derigenom visat, huru plastiken icke skall utöfvas; som eger
sin vackra samling af lefvande eller nyligen aflidne
konstnärers arbeten i Palais du Luxembourg; som i kyrkor och
offentliga byggnader kan uppvisa en vidsträcktare och i
vissa fall högre utveckling af den monumentala
målarekonsten än någon annan ort norr om Alperna, och som
slutligen i hvaije månad erbjuder konstvännen ett godt
tillfälle att i en ständig utställning få skärskåda dagens
skapelser och se, hvad för ögonblicket åstadkommits icke
blott i Frankrike, utan till en del i hela Europa.

Lägger man härtill behaget för en i konstens
helgedomar nästan alldeles obevandrad, som i fäderneslandet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free