- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
6

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6

mästerverk till denna Pariserfärd. Rafaels Madonna di
Foligno i Rom och Tizians San Pietro Martire i Venedig,
hvar i sitt slag skapelser af första rang, voro nemligen
så förstörda af mask, att linneväfven icke längre förmådde
bära färgen, hvilken hotade att falla i stycken. En
skicklig hand fäste den åter vid duken och återgaf sålunda
lifvet åt målningen.

Under Restaurationen och Ludvig Philips regering
gjordes föga för museets bästa; det var åter revolutionen
förbehållet att vidtaga förbättringar till fromma för den
besökande allmänheten, och sålunda ordnades taflorna
efter datum och skolor ungefär så, som de ännu befinna
sig i Louvrens oerhörda gallerier, en ordning, mot
hvilken för öfrigt ingenting är att anmärka, om man
undantager dårskapen, att i en s. k. "salon carré", motsvarande
La Tribuna i Florens, sammanföra en mängd taflor, hvilka
godtyckligt utnämnas till museets perlor, utan att
sinsemellan ega någon annan enhet gemensam än rummets.

Louvrens målnings-galleri är deladt i 2 stora
hufvudafdelningar, den ena innefattande de Italienska, Spanska,
Nederländska och Tyska skolorna, den andra
framställande i oafbruten följd den Franska målarekonstens
utveckling till våra dagar. De Italienska skolorna äro i
denna samling på ett lyckligt sätt representerade från de
flesta perioder af konstens historia, om man undantager
den äldre Florentinerskolan, hvars förnämsta arbeten äro
väggmålningar, samt en och annan mindre skola, hvars
verk icke trängt öfver Alperna, utan ännu måste studeras
som en sällsynt växt på det ställe, der hon vuxit upp och
blomstrat. Hit räkna vi Ferraraskolan med sin utmärkte
mästare, Dosso Dossi, af hvilken Dresden deremot eger goda
bilder; vissa Lombardiska mästare, såsom hela den
egendomliga Veronaskolan och den herrliga Moretto i Brescia,
af hvilken några taflor förirrat sig till Berlin; vidare hela
Sienaskolan med en af alla tiders förste målare, Sodorna,
af hvilken ej ett penseldrag finnes norr om Alperna, och
slutligen vissa af de Umbriske mästarne.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free