- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
9

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

9

som i Louvren bära hans namn, och troligen är här
samma händelse som öfverallt, att man för Lionardos verk
utgifvit kopior och arbeten af hans lärjungar. Men hvad
som ovedersägligen är af honom, det är hans berömda
porträtt af Mona Lisa, måladt för hennes man, Francesco
del Giocondo, och lemnadt i ofullbordadt skick, ehuru 4
år användes derpå. Att beskrifva detta porträtt är
omöjligt. Vasari, som eljest icke var Lionardo bevågen, har
dock vågat försöket och råkar i poetisk hänryckning, när
han söker för sina läsare åskådliggöra de tjusande
enskildheterna i denna ojemförliga målning. Mona Lisas
småleende är verldsberyktadt. Hon är för öfrigt den
genomgående typen icke blott i alla Lionardos egna
arbeten, utan hennes drag hafva såsom en gemensam
skol-egendom upptagits af alla Lionardos läijungar, och man
återfinner dem mer eller mindre modifierade hos Luini,
Beltraffio, Salai, Melzi, Cesare da Sesto, Lanino och Marco
d’Oggionno. Det är denna likhet, som varit orsaken, att
så många arbeten af Lionardos läijungar falskeligen
blifvit honom sjelf tillskrifha. Hans egna verk äro tvärtom
ytterst sällsynta, och kritiken har numera inskränkt dem
till ett ganska ringa antal.

Lionardos lärare var Andrea Verocchio, en af
Floren-tinerskolans afgjordaste realister, som från måleriet
öfvergick till skulpturen och starkt inverkade på sin närmaste
samtids riktning åt det anatomiska i framställningen af
menniskokroppen. Eget nog har denne man haft ännu
en läijunge, som åter på det starkaste bidragit till
utveckling af det idealistiska måleriet, nemligen Pietro Pe~
rugino, den Umbriska skolans stiftare och lärare åt
Ba-fael, hvilken otvifvelaktigt af honom erhöll den
sinnesriktning, som han sedan under hela sitt lif med
förvärfvade af nya fullkomligheter troget följde. Perugino, som
i det englarena uttrycket hos sina figurer påminner om
Fra Angelico da Fiesole, men genom brist på
kompositionsförmåga och stelnande i antagna former till sist
öfvergick till ett ytligt och sött manér, förenadt med ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free