- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
10

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10

lättsinnigt sätt att fabriksmessigt tillverka taflor, är i
Louvren representerad af 5 bilder, af hvilka dock endast en,
"Madonnan med barnet, omgifven af englar", ger en riktig
föreställning både om mästarens sätt att komponera strängt
arkitektoniskt och om uttryck och färg i hans något
lång-lagda och stundom alltför enfaldigt utseende figurer.

Af Rafael eger Louvren icke mindre än 12 arbeten,
bland hvilka de förnämsta äro den Madonna, som är känd
under namn af "la belle Jardinière", samt den heliga
familj, som är uppkallad efter Frans I, hvar i sitt slag
betecknande skilda manér hos mästaren under olika tider
af hans utveckling. Den första af dessa, målad vid slutet
af Rafaels vistelse i Florens och enligt Vasari fulländad
af Ridolfo Ghirlandajo, är en af de skönaste
framställningarne af Rafaels andra sätt att måla, då han
visserligen icke slafviskt följde sin lärare, Perugino, i spåren,
men dock fylldes af den Umbriska skolans ande, med
tillägg af den tekniska fulländning, han vunnit i Florens.
Kompositionen är i högsta grad enkel och naturlig, en bild
af oskyldig lycka och idylliskt lugn. Färgen är klar,
men öfverallt lika jemn och utan egentlig kraft,
teckningen icke utan anmärkningar. Men intrycket af bilden är
obeskrifligt: i den ligger uppenbarad moderskänslan i hela
sin ideala renhet. Taflan har fått sitt namn deraf, att
Rafael begagnade till modell en Florentinsk
blomsterflicka, hvars milda, gratiösa typ på ett slående sätt
kon-trasterar mot den stolta Fornarina, hvilken han framställt
i sina Romerska kompositioner. Den heliga familj, som
Rafael under sin sista och bästa tid (1518) målade åt
Frans I, är i sin genre ett af hans största mästerverk.
Den är med sin rika komposition, sina rena typer, sitt
fulländade utförande och äfven sin djupa, varma färg ett
ypperligt exempel på Rafaels stil från den tid, då han
stod på höjden af sin förmåga. Från denna tid är äfven
Louvrens "S. Michael, som besegrar draken", der
erke-engelns ungdomliga skönhet förhöjes af drakens fulhet,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free