- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
12

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12

och karnationen är för honom det högsta. Också är han,
enligt Burkhardt, den förste, som insett, att
menniskokroppens yta i halfljus och reflexdager erbjuder ögat en
anblick, som med intet annat färgspel kan jemföras.
Louvren eger af Correggio tvenne bilder, hvilka klart
karakterisera dessa hans egenskaper i hans kyrkliga och
profana måleri. Den ena är S:ta Catharinas mystiska
förmälning med Kristusbarnet, en bild, full af naivt behag,
och med handlingen uppfattad helt och hållet som en
älsklig barnlek. Vasari berömmer öfvermåttan det sätt,
hvarpå hår, händer och hufvud äro målade, och han har
rätt i detta sitt omdöme, om man tillägger, att de hos
Correggio vanliga förkortningarna äro svaga i teckningen
och här och der till och med obehagliga för ögat. Den
andra taflan är "Jupiter och Antiope", en af dessa
vällustiga, mythologiska bilder, i hvilka Correggio med alla
sin pensels retmedel gått sinligheten och det verkliga
lifvet så nära som möjligt, utan att dock förlora en viss
oskuld, som alltid räddar honom från att komma in på
det slipprigas och okyskas område. Äfven i denna bild
kan man med skäl göra anmärkning mot teckningen,
hvarjemte åtskilliga former förefalla öfverdrifvet
blomstrande.

Af den Venetianska skolans hundraåriga Nestor,
Tizian, eger Louvren icke mindre än 18 utmärkta arbeten.
Tizian, hvars långa lifstid omfattar både konstens
ungdom och dess förfall, utgör med sin egen person den
tydligaste bilden af sin skola i alla dess riktningar, såväl i
porträttmåleriet som i kyrkobilder och mythologiska
framställningar, och af alla eger Louvren ypperliga
profstycken. Främst både till antal och beskaffenhet stå de
kyrkliga bilderna, och bland dessa intager ovilkorligen den
berömda "Grafläggningen" första rummet. Här visar sig
Tizian i hela sin egendomliga storhet och enkelhet. Eger
han icke Rafaels majestätiska linieförning och dramatiska
lif, så är han dock här som alltid en mästare i fårgen
och ådagalägger i sin förmåga att uttrycka smärtan utan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free