- Project Runeberg -  Konst-studier i Paris /
13

(1863) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13

ringaste öfverdrift en måtta och en ädelhet, som höja
honom långt öfver t. ex. Correggio. Närmast denna tafla
i värde kommer "Kristus i Emaus." Figurerna utgöras af
Kristus, de två lärjungarne, en tjenare och en page.
Enligt sägnen skall den ena läijungen vara Carl V, den
andre Cardinal Ximenes och pågen Philip IL Under
bordet slåss en hund och en katt. De naiva Venetianarne
tvekade ej att i de sublimaste framställningar inblanda
scener ur den yttre verlden, ty att återgifva lifvet i hela
dess fullhet gällde för dem mera än att värdigt
framställa den heliga historien eller martyrlegenderna, hvilka
ofta endast tjenade till förevändning att efterbilda
naturen i hela dess rikedom. Derföre var den nakne, af pilar
genomborrade S. Sebastian ett af deras älsklingsämnen,
och derföre omfattade de äfven med stor förkärlek att
framställa mythologiska scener. Louvren eger blott en
sådan bild af Tizian, nemligen Jupiter och Antiope,
annars känd under namn af "Venus del Pardo", hvilken,
ehuru i och för sig en förträfflig tafla, dock ej kan mäta
sig med Italiens skatter i denna väg.

Det är isynnerhet i dessa bilder, Tizian framlägger
sin undransvärda konst i färgens behandling och i sättet
att med denna modellera. Detta ord innebär konstnärens
förmåga att på en yta genom vexling i ljus och skugga
framställa ett föremål så, att det ser ut som en kropp,
som rumfyllande. Detta åstadkommes genom afvexling i
fårgen gradvis från klaraste ljus till djupaste skugga, och
det är isynnerhet Lionardo da Vinci, som genom sina
experimenter befordrat denna sida af konstens teknik,
hvilken sedan i Correggio nådde sin höjdpunkt. Men Tizian
går dock ännu ett steg längre. Alla andra modellerade
med ljus i skugga: han sjelf målar ofta en hel figur, på
det mest lysande sätt modellerad med ljus i ljus, och han
når höjdpunkten i sin Venus i Uffizi i Florenz, der
skönhetens gudinna ligger utsträckt i all sin glans på en
strålande hvit duk, utan att derigenom karnationen beröfvas
det ringaste af sin inneboende ljuskraft. Dock — denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 22 09:17:01 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstparis/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free